Bristande rutiner hos bredbandsleverantör

I våras kom en käck kille och ringde på dörren. Han presenterade sig som säljare för Allente, och ville att jag skulle byta till deras bredband. Jag brukar inte handla på stående fot. Men eftersom jag hade tänkt byta leverantör ett bra tag och fick en hygglig deal så slog jag till.

Jag skulle få ny router, en som jag kan behålla även om jag senare byter till annan leverantör. Tre månader gratis och sedan ett pris som låg en bit under mitt tidigare, samt något bättre prestanda.

Dessutom skrev han en väldigt bra och tydlig checklista där allt vi kommit överens om var prydligt noterat med alla priser och datum: till exempel när jag skulle kontakta min tidigare leverantör för att säga upp avtalet med dem. En månad senare skulle mitt nya bredband kopplas på. Lätt som en plätt? Nja…

Krångel med wifi

När dagen D kom hände ingenting. Det visade sig att något måste hända i stadsnätets ända av min fiberkabel. Det kunde ta någon dag, sa kundtjänst som hade en väldigt lång telefonkö.

När jag testade igen efter någon dag fungerade det fortfarande inte. Efter samtal med kundtjänst, som sedan konsulterade sina tekniker, fick jag veta att jag fått en router som inte fungerade hos mig, utan skulle invänta en ny. Så det tog några dagar till.

Jag vill minnas att det krävde minst något samtal till, innan jag kunde få i gång den nya routern. Fortfarande väldigt lång kö till kundtjänst, men nu fick jag i vart fall alternativet att lägga på och bli uppringd.

Under sommar och höst var bredbandet ur funktion vid minst fyra tillfällen. Och när det började fungera igen (kollade via sladd i bredbandurtaget) så ville inte routern fungera. Jag fick gott bemötande av kundtjänst, men ingen verkade begripa varför det krånglade. Fick många förslag och instruktionsvideor skickade på mejl, men inget av det jag försökte med fungerade. Däremot fungerade det ”av sig själv” efter någon dag eller så. Obegripligt, och väldigt tröttsamt att vara utan trådlös överföring.

Till slut lärde jag mig att jag behövde ominstallera routern via appen Google Home så att den skulle hitta mitt nätverk igen.

Mycket strul med fakturor

Enligt vår deal var de tre första månaderna gratis: det vill säga augusti, september och oktober. Men det gick fel redan från början. I augusti fick jag en pappersfaktura, på fel summa, inklusive extra avgift för pappersfaktura, trots att jag angett autogiro och dess­utom inte skulle betala alls.

Kollade på hemsidan om de hade något mejlformulär så att jag slapp sitta i telefonkö, men nej. Nytt samtal och ny lång väntan. Den jag fick tala med var vänlig, men behövde konsultera en kollega, som sedan annullerade fakturan.

Månaden efter såg jag till min förvåning att de dragit den felaktiga summan, trots att även denna månad skulle vara gratis. Så det fick bli ännu en kontakt med kundservice. Jag fick inte pengarna tillbaka, men skulle få lägre avgift påföljande månad, som var den månad då jag egentligen skulle börja betala.

I slutet av oktober skulle jag alltså betala de drygt 50 kronor som återstod, eftersom jag redan betalat en del. Men när jag kollade mitt konto hade de dragit hela summan.

Inget svar på mejl

Nu visade det sig att Allente skaffat ett formulär för kontakt på sin hemsida, så jag skrev ett mejl. Fick bekräftelsemejl att det kunde ta upp till tre arbetsdagar innan de hörde av sig. Efter nära två veckor hade ingen hört av sig, trots att jag mejlade ännu en gång. Denna gång kom inget bekräftelsemejl alls.

Så det blev att ringa kundtjänst igen. Denna gång var jag märkligt nog först i kön och kom fram genast. Killen i luren kunde se att det fanns pengar inbetalade, men eftersom fakturorna skrivs så tidigt i månaden kunde det hända att räkningen gått ut innan mitt förra samtal till dem. Men nästa månad skulle jag slippa betala, inte ens de 50 kronorna. Han krediterade mig hela månadsavgiften, och hoppades att problemet skulle vara löst.

I går när jag kollade med banken hade Allente dragit full summa i alla fall.

Jag fick nummer 56 i telefonkön. Efter att ha konsulterat en kollega meddelade killen att det saknades ett autogiro-stopp, därför hade pengar dragits trots att jag hade täckning.

Eftersom pengarna nyss dragits från banken hade de ännu inte kommit till dem. Därför måste jag återkomma om ett par dagar, för återbetalning. Så jag blir tvungen att ringa kundtjänst igen. För vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på. Tur att jag är väl utrustad med jämnmod

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Numera ledig och fyller dagarna med mat, motion, lättja, naturupplevelser, och ett och annat kallbad.
Detta inlägg publicerades i Ekonomi och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bristande rutiner hos bredbandsleverantör

  1. Ingrid skriver:

    Vilket krångel! Det är verkligen tur att du har tålamod med dem. Här har vi Telia och det funkar för det mesta. Telia – Felia, brukar man säga, men jag tycker att de gånger det varit något knas har jag fått bra och professionell hjälp.
    Ha en fin tisdag!

    Gilla

  2. maria65a skriver:

    Bara att kolla på Trustpilot och det verkar som om många har problem med Allente

    Gillad av 1 person

  3. bergalott skriver:

    Det vill till att ha tålamod i ditt fall. Själv har jag Telia och det strular också. Ena minuten slår den av och nästa på igen. Tappar ideligen kontakten mellan boostern och kontot.
    Men… en rekommendation jag fick från en trevlig kille på Telia så skulle jag prova med att dra ut det lilla chipet och se… det funkade. Hur många gånger jag idag har dragit ut chipet vet jag inte, och med det slipper jag bli galen 😉 😀

    Gilla

Kommentarer är stängda.