Att bota smärta i framfoten

Under hösten har jag haft en besvärande smärta i vänster framfot. Den fot som tidigare varit drabbad av hälsmärta. Hälen blev bättre med evidensbaserad träning som jag googlade fram på nätet. Så nu ville jag försöka göra detsamma med denna nya åkomma.

Problemet har varit att ställa rätt diagnos. Medelålders tantfötter kan drabbas av allt möjligt trist.

Metatarsalgi är samlingsnamn för en mängd olika smärttillstånd i framfoten, som kan ha olika orsaker: till exempel överbelastning i någon av vävnaderna i foten på grund av svag­het, nedsjunkna fotvalv eller att man gått på hårt underlag och/eller i trånga, hårda skor. Mortons sjukdom orsakas av ett en nerv ligger i kläm.

På grund av smärtans karaktär och lokalisation känns det inte som nervinklämning. Men oavsett orsak var det främst bra skor och avlastande skoinlägg som rekommenderades i första hand.

Min räddning har varit ett par hålfotsinlägg som jag beställde i somras, men som i det läget inte alls var vad jag hade tänkt mig, och först hamnade i garderoben. Men nu har det varit precis vad foten behövde för att jag ska kunna gå över huvud taget.

Jag har till och med lyckats att fortsätta med mina intervaller på löpbandet, med tillägg av lite Voltarén. Även om det har gjort lite ont, har det inte blivit värre, och ibland bättre. Och jag föreställer mig att träning stärker fötterna.

Jag har även sökt efter stärkande träning för fötterna. Svårigheten har varit att hitta de rätta övningarna för mitt problem. Nätet kryllar av videor med fotträning, men det spretar vilt, och det verkar inte finnas någon koncensus.

Till slut ramlade jag över en vetenskaplig artikel som rekommenderar en övning som kallas Short foot (kort fot) som författarna menar ska betraktas som en grundläggande övning för rehabilitering av fot- och fotled, och som visat sig kunna förbättra fotens funktion.

En liten övning, men ack så svår. Det handlar om att försöka lyfta fotvalvet, med en ytterst liten rörelse, med avslappade och spretande tår och hela fotsulan stadigt i golvet. Det tog en hel del försök innan jag fick kläm på de rätta musklerna.

Fotövningen kan utföras i ökande svårighetsgrad från sittande till stående på två eller ett ben, följt av funktionella aktiviteter som knäböj och enbenshopp.

På Gå & Löpkliniken hittade jag en tåspridare som rekommenderas vid metatarsalgi. Jag valde att köpa en snarlik variant hos en annan firma där jag har lite rabatt.

Det känns avlastande i framfoten genast när jag tar dem på mig, men efter ett par timmar har jag fått lätt värk av att de spänner tårna ut åt sidan. Men med tiden har jag kunnat ha dem allt längre tid utan smärta.

I den vetenskapliga artikeln om foten beskrivs att det även stärker fötterna att gå och springa barfota eller med minimala fotbeklädnader.

En annan fördel med att vara barfota är att det kommer in mer känselintryck från fotens under­sida. Det är positivt för balans och gångmönster. Studier har visat att till och med en tunn socka påverkar balansen i stående på ett ben, och att barfotalöpning ger bättre stabilitet när foten landar mot underlaget, jämfört med både minimal och traditionell löparsko.

Så nu går jag här utan sockor, och fötterna får frysa. Tåspridarna värmer inte särskilt mycket. Jag har fortfarande ont, men det har blivit bättre.


Referenser
McKeon PO, Hertel J, Bramble D, et al. (2015). The foot core system: a new paradigm for understanding intrinsic foot muscle function. British Journal of Sports Medicine 2015;49:290. Hämtad 2022-11-06 från https://bjsm.bmj.com/content/49/5/290

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Numera ledig och fyller dagarna med mat, motion, lättja, naturupplevelser, och ett och annat kallbad.
Detta inlägg publicerades i Vikt & hälsa och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Att bota smärta i framfoten

  1. maria65a skriver:

    Jag har opererat mortons två gånger i den högra foten men nu är det tillbaka 😦

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Hade du domningar? Jag upplever mest smärta, som om det fattas dämpande mjukdelar.

      Gilla

      • maria65a skriver:

        Det kändes som ett tuggummi satt fast under foten till att börja med, sedan efter några månader kom smärtan. Efter operationerna så har jag tappat känseln i tårna på sidan om nervknuten.

        Gillad av 1 person

      • maria65a skriver:

        Kortisonspruta kan hjälpa ett tag. Fast att få den rakt in i nervknuten var en av de mer smärtsamma saker jag råkat ut för och då har jag ändå fått fyra barn 😀

        Gillad av 1 person

  2. maria65a skriver:

    Utan sulor med pelotter kan jag inte gå ordentligt men pelotterna är en räddning. Använder aldrig skor utan numera

    Gillad av 1 person

  3. maria65a skriver:

    Nu spammar jag lite med det här har oxå hjälpt mig. Fast jag har mellan tå två och tre 🙂 https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=52500

    Gillad av 1 person

  4. Lena skriver:

    Jag har fotproblem vars ursprung är ryggen. Inte ont i ryggen särskilt men när jag gått en halv dag tappas lite av nervkontakt och vid varje steg liksom slafsar jag fram foten utan att alla tår kan svara. Resultatet har ofta blivit hälsporre sen 25 år men även annat. Detta är brutalt uttryck djävligt svårt för sjukvården att komma fram till. Det fick jag i princip göra själv och hos vissa erfarna lyssnande nyktert tänkande läkare och sjukgymnaster kan man fråga om problemet. Med ett andra knä som smärtade värre var det ännu sämre då alla sa det var artros o träna mer medan det vid magnetröntgen visade sig vara menisk o nytt råd vila mer! Man opererar inte gärna på tanter för då får dom artros. Jag är operationsrädd men funderar på om ont o svullet knä eventuellt förkortar livslängd o möjligen också livslust…

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Ja, jag upplever att när man har mer diffusa besvär så har sjukvården svårt att vara till hjälp. En bruten arm är de bättre på.

      Det är jobbigt med fotproblem eftersom man är så beroende av dem. 🌸

      Gilla

  5. Lena skriver:

    Jag har hårda golv och kan inte gå barfota på dessa.Då får jag ont o då vinklar jag foten vid varje steg så jag får ont på nya ställen… Sen många år använder jag nåt från Småland Eljasko liknar Dockstatofflor fast billigare o passar min fot bättre. Nej jag är inte sponsrad…

    Gillad av 2 personer

    • maria65a skriver:

      Min ortoped sa att det är en myt att fötterna mår bra att gå barfota för oss äldre som är vana vid skor. Jag har tofflor typ birkenstock inomhus, annars kan jag inte gå.

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.