Kroppens klockor viktiga för hälsan

Del 1. Nästan alla celler i kroppen har en egen klocka som styr hur de ska bete sig. Eftersom kroppen inte kan hålla alla processer i gång hela tiden finns en cirkadisk rytm som sätter på och stänger av olika gener vid olika tidpunkter under dygnet.

Att vara i synk med sina inre klockor gör att kroppen fungerar optimalt. Om rytmen är störd får generna inte rätt signal vid rätt till­fälle.

På sikt kan stora störningar i cirkadisk rytm resultera i ohälsa. Det menar professor Satchin Panda, som har forskat i ämnet i många år.

Kortvariga problem med dygnsrytmen kan ge upphov till trötthet, svårt att fokusera, retlighet, huvudvärk, problem med mage och matsmältning, muskelvärk och förhöjt blodsocker.

Kroniskt störd dygnsrytm kan i värsta fall leda till sjukdomar i tarm- och ämnesomsättningsorgan, kronisk inflammation, neurodegenerativa och affektiva sjukdomar eller cancer.

I boken 24-timmarskoden utvecklar Satchin Panda sina rön kring tre rytmer som är viktiga för hälsan: sömn, mat och aktivitet.

Den vederkvickande sömnen

Dygnsrytmen styrs främst av ljuset. Människan är programmerad för att vara pigg och aktiv på dagen. Och när mörkret faller ska kroppen ställa in sig på sömn, åter­hämtning och reparation.

Men det moderna livet inomhus påverkar den naturliga dygnsrytmen negativt. Elektriskt ljus och digitala skärmar ger oss för mycket ljus på tider när det borde vara mörkt. Och inomhus­belys­ningen under dagtid är för svag för att kroppsklockan ska anpassa sig efter natt- och dagcykeln.

Dålig sömn och sömnbrist är bland annat förödande för mental prestationsförmåga, och påverkar mättnads- och hungerhormoner på ett sätt så att vi äter mer än vi behöver. Den som vill ställa in sin kroppsklocka för optimal hälsa gör bäst i att börja med sömnen, skriver Panda.

Den energigivande maten

Första tuggan mat signalerar till övriga klockor i kroppen att dagen börjar. Ett helt maskineri av hormoner, enzymer och gener börjar då att utföra sina uppgifter.

Sent på dagen går matsmältningen långsammare. Att äta mycket på kvällen ger kroppen en betungande arbetsuppgift under tid som egentligen ska ägnas åt vila, reparation och fettför­brän­ning. Den tillförda energin lagras som fett i stället för att användas som bränsle i aktivitet.

Enligt Panda borde man inte bekymra sig så mycket om vilken diet man ska följa, utan hellre se till att kroppen får en ordentlig nattfasta. Eller snarare: begränsa sitt ätfönster till den tidiga delen av dygnet. Det kan resultera i viktnedgång trots att man fortsätter äta som man brukar.

Hälsobringande aktivitet

Den som håller i gång kroppen under dagens ljusa timmar sover bättre, orkar mer, har bättre humör och mer mental energi. Människan är inte gjord för att sitta still. En morgonpromenad i dagsljus anpassar hjärnans klocka till rätt dygnsrytm.

Men det fungerar också bra att träna sen eftermiddag: gärna styrketräning eller mer intensiv träning. Då är musklerna väl förberedda, och blodcirkulation och -tryck är högt för bästa syresättning. Däremot kan det störa sömnen att träna alltför sent på kvällen.

Det är också välgörande för kroppens klockor att vara regelbunden i sina sömn-, mat- och motionsvanor. Att hålla ungefär samma tidsschema vare sig det är vardag eller helg.

  • Panda erbjuder en app för den som vill kartlägga sin egen dygnsrytm. Då deltar man också i hans forskningsstudie: mycircadianclock.org

Referenser
Panda, S. (2020). 24-timmarskoden. [Stockholm]: Bonnier fakta. https://libris.kb.se/bib/7l79lm5k522mpjq9

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Lästips, Vikt & hälsa och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kroppens klockor viktiga för hälsan

  1. Helena skriver:

    Intressant och inte alls märkligt egentligen. Tänker vi på var vi kommer ifrån så är detta bekväma liv mänskligheten lyckats skapa inte alls i linje med det. Vittnar väl på att lättja är en dödssynd. 🌺
    Tack för läsning. 🌸

    Gillad av 1 person

  2. maria65a skriver:

    Jag tyckte att boken var väldigt bra.

    Gillad av 1 person

  3. MHögman skriver:

    Egentligen är det ju helt logiskt, men svårt att stävja det sena TV-tittandet… 😉

    Gillad av 1 person

  4. Macilane skriver:

    Det här skulle jag haft glädje av förr i världen. Du skrivet inte något om hur allt detta skall kunna tillämpas för äldre människor, t.ex.jag 85+

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.