Därför är kalla bad hälsosamma

Jag roade mig lite med att leta efter rön kring hälso­fördelar med kalla bad. Om det verkligen gör gott i kroppen, eller om det bara känns så?

Kalla bad sätter fart på hormonerna

Personer som kallbadar är mindre sjuka än andra. Men vad det beror vet man inte säkert. Enligt en finsk studie kan kalla bad både öka välbefinnandet och minska smärta:

Deltagarna badade kallt i genomsnitt fyra gånger i veckan. När de anpassat sig till kallt vatten kände de sig mindre spända och trötta, och upplevde förbättrat humör och minne. Det visad sig också att de som personer i studien som led av fibromyalgi och reumatism upplevde minskad smärta.

När man kliver ner i det kalla vattnet utsöndras både må bra-hormoner (dopamin, sero­tonin och endorfiner) som aktiverar hjärnans belöningssystem och lindrar smärta, och stress­hormoner (adrenalin, noradrenalin).

Enligt Pirkko Huttunen, en av forskarna i studien, kan regelbundna kallbad vara ett medel mot stress.

Vem kan bada kallt?

När man stiger ned i kallt vatten uppstår en stressreaktion i kroppen. Blodtrycket ökar eftersom blodkärlen drar ihop sig när man förlorar värme. Detta sker redan vid +20 grader.

Därför kan det vara alltför påfrestande med kallbad för den som har hjärt­sjukdom eller ständigt högt blodtryck.

Men det visar sig att om man fortsätter med regelbundna kallbad så minskar stress­responsen. Det kan räcka med så lite som fyra gånger, enligt boken Wild swimming. Så hos friska människor kan regelbundna kallbad bidra till ett lägre blodtryck i vila, och minskad känslighet för stress.

Mer brunt kroppsfett

Kalla bad kan också bidra till att öka andelen brunt kroppsfett. Till skillnad från vitt kroppsfett, förbrukar det bruna fettet energi för att producera värme i kroppen. Till exempel har spädbarn mycket brunt fett för att hålla kroppsvärmen.

När man blir vuxen minskar andelen brunt fett. Men det kan aktiveras igen – det bruna fettet aktiveras när huden kyls ned. Den magiska temperaturen tycks vara +18 grader Celsius.

Det bruna fettets aktivitet kan öka 15 gånger hos den som ofta exponeras för kyla, enligt Huttunen. Ett intressant faktum för oss som har lite för mycket vanlig fettvävnad på kroppen.

I och med att glukos används för att värma kroppen, så sjunker blodsockernivån och därmed insulinet. Att regelbundet utsätta kroppen för kyla kan därför påverka insulin­nivåerna positivt.

Dessutom: vid nedkylning producerar vanlig vit fettvävnad olika hormoner, som påverkar ämnesomsättningen på flera sätt. Till exempel stimuleras adiponektin som bidrar till ökad insulinkänslighet.

Kallbad Vad händer i kroppen när du kallbadar?

Kalla bad aktiverar lymfan

Lymfsystemet är en del av kroppens reningssystem. Lymfan har ingen egen pump, som blodet har. I stället pumpas vätskan runt genom att muskler och diafragma rör sig. Många människor lider av ett trögt lymfsystem, som kan visa sig som svullnad, celluliter, luft­vägs­infektioner och frusenhet.

Läs mer om lymfsystemet: Olssons universum |Självmassage sätter fart på lymfan

Kalla bad (eller kall dusch) sätter fart på lymfvätskan. Lymfkärlen drar ihop sig vilket tvingar runt vätskan i systemet. Då aktiveras också immunsystemet: de vita blod­krop­parna ger sig på ”objudna gäster” som skulle kunna bidra till infektioner och annan sjukdom.


Referenser

Bikman, B.T. (2020). Why we get sick: the hidden epidemic at the root of most chronic disease — and how to fight it. Dallas, TX: BenBella Books, Inc. https://libris.kb.se/bib/lzj7f6lsjc8wvhdb
Gazzine. (2019). Tiina & Jarkko vinterbadar för hälsa och välbefinnande. Hämtad 2019-11-24 från https://www.gazzine.com/tiina-jarkko-vinterbadar-for-halsa-och-valbefinnande/
Forskning & framsteg. (2012). Kylan stressar kroppen   – och det är bra. Hämtad 2019-11-24 från https://fof.se/tidning/2012/10/artikel/kylan-stressar-kroppen-och-det-ar-bra
Huttunen, P, Kokko, L & Ylijukuri, V. (2004). Winter swimming improves general well-being, International Journal of Circumpolar Health, 63:2, 140-144. Hämtad 2019-11-24 från https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3402/ijch.v63i2.17700
Kubicek Boye, H. (2019). Wild swimming: bada för livet. [Malmö]: Roos & Tegner. http://libris.kb.se/bib/cncgmb2l9vfnwnhj
Västerbottens-Kuriren. (2019). Isbad – verkligen bra för kroppen? Hämtad 2019-11-24 från https://www.vk.se/2019-01-24/isbad-verkligen-bra-for-kroppen
Wikipedia. (2019). Brunt fett. Hämtad 2019-11-24 från https://sv.wikipedia.org/wiki/Brunt_fett

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Kallbad, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Därför är kalla bad hälsosamma

  1. /B.J. skriver:

    Inte ovanligt att livet först kräver någon form av olägenhet av oss, innan det bjussar tillbaka mångfalt på en massa positiva saker. Jämför då med löpning, fasta, ta kontakt med någon man beundrar med mera. Nu verkar det som vi även kan lägga till kallbad på den listan.

    ”Vill man vara fin får man lida pin”. Lida pin ett litet tag i alla fall 😉

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Ja, det kan du ha rätt i. Lite självplågeri i vardagformat! Nu stundar snart kyligare temperaturer så vi får väl se var gränsen går… Ha det gott!

      Gilla

  2. Ping: Tips för behagligt kallbad | Olssons universum

  3. NyfikenGuld skriver:

    Bra motivation där! Här blev det också vinterbad nyligen!

    Gillad av 1 person

  4. Ping: Nu är det lätt förkylt | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.