Fru Olssons fasta: Jag har fått mer energi!

Del 31. Semester och ordning på matvanorna har gjort susen för mitt väl­befinnande. Första veckan på jobbet efter ledigheten har gått bra, trots att vi var lite kort om folk på mitt kontor. Snälla kollegor stöttade vid behov, så skönt!

På min lediga torsdag hade jag gott om energi att stiga upp i vanlig tid och köra 50 minuter spinncykling klockan sex på morgonen. Jag var faktiskt imponerad själv! I dag tog jag mig en kopp kaffe innan, och körde cyklingen mellan åtta och nio. Kaffet ska ju boosta fettförbränningen, så det måste ju testas. För i morgon är det vägning.

Olssons universum | Kaffets påverkan på hälsan

Nu går jag in i sista veckan av Data-Driven Fasting 30-Day Challenge. Men jag har redan signerat mig för en ny omgång, som startar om några veckor. Egentligen behöver jag inte det, då jag redan har alla verktyg jag behöver. Men stödet av coacherna och de andra deltagarna ger motivation. Några hundralappar för de hälsofördelar jag redan har upplevt är verkligen valuta för pengen!

Blodsocker på nedgång

När jag startade projektet bestämdes min personliga trigger-punkt till 4,8 mmol/L.  Inte förrän blodsockret var under den nivån skulle jag äta. Genom strukturerad fasta skulle blod­socker­nivån sänkas, och utifrån det sänktes sedan trigger-punkten, så kallad hunger-träning.

De första veckorna sjönk trigger-punkten ganska långsamt, men under senaste veckan har den dykt dramatiskt. Nu ligger den på 4,1 mmol/L. Kanske i lägsta laget, fasteblodsocker ska ligga på 4,4–5,0 mmol/L, enligt det informa­tions­material jag fått.

Morgonblodsockret låg på 5,2 mmol/L vid första mätningen. Det har sjunkit ett par tion­delar i genomsnitt, men det svajar rejält från dag till dag. När jag fastat en hel arbetsdag och äter på kvällen blir det för stor portion och lite för sent för att få ett lågt morgonsocker.

Men jag är inte så sugen på att äta stor lunch på jobbet. Denna veckan valde jag att äta sent på måndag och tisdag, men på onsdagen åt jag lätt frukost på jobbet, och hoppade över middagen på kvällen (tränade istället).

För mycket fett i maten gör också att blodsockret stannar högre under längre tid, har jag fått lära mig. Så grädde i kaffet har jag nu lagt ned. Trodde inte att det var möjligt, men man kan lära sig att gilla nya matvanor bara man tränar, märker jag! 😀

Matvanorna ska analyseras

Optimising Nutrition som driver det här faste-projektet erbjuder en rad tjänster kring mat och näring, en hel del är gratis. Så nu har jag även startat 7-day Food Discovery Challenge. som ska resultera i en analys av min kost.

Under en vecka ska jag logga alla livsmedel i en app som beräknar närings­inne­håll. Inte bara fett, kolhydrater och protein, utan även alla viktiga vitaminer och mineraler. Avsikten är att se om min matsedel har några brister. D-vita­min och folat ligger på låga nivåer kan jag se redan efter två dagars bokföring.

Bilden: smörfräst kyckling med strimlad rättika och grön paprika, lite oliver. Grönkålssmoothie till.

Senaste inlägg om fasta

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Fasta, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Tack för din kommentar!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.