Kaffets påverkan på hälsan

Kaffe är en kär vän som jag har svårt att tänka mig att vara utan. Därför blev jag genast intresserad när jag snavade över en artikel om kaffe och hälsa i en vetenskaplig artikel. Och nästan samtidigt kom en doktor jag följer på Youtube med två föreläsningar i ämnet, väl grundade i veten­skapliga studier.

Kaffe kan minska aptiten, öka ämnesomsättningen och bidra till fettförbränning. Doktor Nadir Ali menar att det då ska drickas svart, utan några tillsatta kalorier, som grädde, smör eller kokosfett, som är vanligt i lågkolhydratkretsar. Och om man dricker kaffe innan motion, så får man ytterligare fart på fettförbränningen.

Koffeinet i kaffe är ett psykoaktivt ämne. Det vill säga ett kemiskt ämne som påverkar hjärnan. Därför kan kaffedrickare som försöker sluta med sin drog drabbas av abstinens­symptom: huvudvärk, trötthet, minskad vakenhet och nedstämdhet, samt influensalika symtom i vissa fall.

Jag hade kraftig abstinens förra sommaren när jag testade auto­immuna protokollet och var tvungen att avstå kaffe i över en månad.

Olssons universumEtt test av anti-inflammatorisk kost

Symtomen är som värst ett par dagar efter att man slutat, och kan pågå upp till nio dagar. För att slippa besvär kan man prova att trappa ned gradvis, i stället för att sluta tvärt med kaffet.

Om man dricker kaffe sent på dagen kan det påverka förmågan att sova, och sömnens kvalitet. Stora mängder kan bidra till känslor av ångest och oro. Men variationen är stor mellan olika individer. Kroppens förmåga att ta hand om koffein är nämligen genetiskt styrd. Det visar sig att individer som har svårt att omsätta koffein också tenderar att dricka mindre kaffe.

Lagom dos koffein är bäst

Koffeinet är nästan helt absorberat av kroppen inom 45 minuter. Nivån i blodet är som högst efter 15 minuter upp till två timmar.

Halveringstiden för koffein hos vuxna är oftast 2,5-4,5 timmar, men det varierar stort mellan individer. Rökning minskar halveringstiden med upp till 50 procent, medan p-piller fördubb­lar den. Nyfödda har mycket svårt att hantera koffein. Hos dem tar det cirka 80 timmar att omsätta halva mängden. Även gravida har svårare att metabolisera koffein.

I måttliga doser (40 till 300 milligram) kan koffein minska trötthet, göra att man blir mer alert och minska reaktionstiden. I högre doser kan det bidra till känslor av oro och ångest.

  • En stor mugg kaffe innehåller cirka 90 milligram koffein, samma mängd te innehåller knappt 50 milligram.

Stora doser av koffein är giftigt. Toxiska effekter uppnås vid cirka 1,2 gram eller högre, och en dos av 10–till 14 gram (cirka 75–100 vanliga koppar kaffe) anses vara dödlig. När människor blivit förgiftade av koffein har det främst handlat om intag av tabletter eller tillskott som använts i prestationshöjande syfte vid idrott, eller som energidryck i stor dos eller i kombina­tion med alkohol.

Nyttiga antioxidanter

Kaffe innehåller även andra aktiva ämnen, till exempel fyto­kemi­kalier, varav polyfenoler är en stor grupp. Polyfenoler är det som ger frukter, bär och grönsaker sin, färg, doft och smak. Många fytokemikalier fungerar som antioxidanter och de flesta är nyttiga för hälsan.

Två till fem vanliga koppar kaffe per dag är en hälsosam dos. Det är förknippat med lägre dödlighet och minskad risk på flera kroniska sjukdomar, enligt studier från olika håll i världen. Kaffedrickande bidrar till hälsa för levern, och kan minska risken för till exempel gallsten, depression och Parkinsons sjukdom.


Referense
Kurera.se. (2016). Studie bekräftar: Ökat intag av polyfenoler förlänger livet. Hämtad 2020-09-13 från https://kurera.se/studie-bekraftar-polyfenoler-forlanger-livet/
van Dam RM, Hu FB, Willett WC. (2020). Coffee, Caffeine, and Health. N Engl J Med. 2020;383(4):369-378. doi:10.1056/NEJMra1816604.

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Prat om mat, Vikt & hälsa och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kaffets påverkan på hälsan

  1. bergalott skriver:

    Fick en gång i tiden lära mig av gamla rutinerade sjuksköterskor, att en kopp kaffe till en orolig/dement person inför sänggåendet, gjorde att densamme lättare kom till ro och somnade lättare. Hann se och uppleva fenomenet innan jag bytte bana.
    🙂

    Gillad av 1 person

  2. Nina skriver:

    Intressant! Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag dricker kaffe. Skulle rent av kunna dricka lite mer, lite oftare. Nu blir det mest bara en liten kopp efter frukosten och sen efter lunch och ibland på eftermiddagen. Och när man är borta nånstans. Den efter lunch är helt klart den bästa. Men borde sluta använda mjölk i. Gott – men onödiga kalorier, och jag dricker ändå svart när jag är nånstans. Oftast.

    Mina barns pappa har alltid druckit mycket kaffe. Svart som sot. Brukade brygga en hel kanna i stöten, den stod kvar på värmen och han drack efterhand. Kaffet var vidrigt, ärligt talat! Dessutom öste han i en hel del socker. Numera, vid en ålder av 77, har han Parkinssons. Jag vet inte exakt när det började – vi har varit skilda i evigheter – men minst 10 år. Sannolikt bra mycket längre än så. Så i hans fall skyddade inte kaffet. Han kanske drack för mycket. Och just det där att det bara stod på värmen och blev bitterbeskt bränt.
    Just det! Att steka kött så det blir en bränd yta, är ju inte alls bra! Kanske ett samband där???

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Hade en vän som alltid skojade om att hen inte hade något luktsinne. Då visste jag inte att det kan vara ett tidigt tecken på Parkinson. Många år senare fick hen den diagnosen. Även där trots kaffedrickande. Läser på Karolinskas sida att ”Parkinson är en av få sjukdomar där rökning, kaffe och blodiga biffar ses som skyddsfaktorer.” https://ki.se/forskning/nya-ron-om-gammal-sjukdom

      Ha det gott!

      Gilla

      • Nina skriver:

        Det där med luktsinnet hade jag inte en aning om heller! Och inte heller om de där skyddsfaktorerna!!!! Sånt som man mest tänker på numera som väldigt onyttigt.
        Han har aldrig rökt förresten, mannen. Men älskade kött. Kunde aldrig få för mycket eller för ofta. Tror aldrig han åt en blodig biff däremot.
        Ha det gott, du med!

        Gillad av 1 person

  3. Pingback: Fru Olssons fasta: Jag har fått mer energi! | Olssons universum

Kommentarer är stängda.