Fru Olssons fasta: Att mäta är att veta

Del 25. Många som fastar är frälsta på sin metod. Vare sig det är 5:2, 18:6, varannan dag, eller flera dagars fasta i rad. Däribland jag själv.  Det senaste året har jag fastat 24 timmar tre dagar per vecka (måndag, onsdag fredag). Då dricker jag bara kaffe, vatten och te. Övriga dagar äter jag två eller tre mål. Det har blivit en rutin som visat sig fungera med mitt liv.

Det känns bra när jag fastar, men det är ätandet som är svårare att hantera. Jag gör tyvärr ofta matval mot bättre vetande. Särskilt när jag känner mig dränerad på mental energi, eller haft det stressigt på jobbet.

Nu har jag hakat på en 30-dagars utmaning som säger sig ta fastandet till en ny nivå: Data-driven fasting. Upphovsman är Marty Kendall på Optimising Nutrition, som jag följt ett antal år. Han har bland annat fördjupat sig i hur man kan optimera sitt närings­intag för bästa hälsa.

Blodsockernivån visar vägen

Idén bakom data-baserad fasta är att lära känna sin kropp för att hitta den minsta effektiva dos fasta som ändå ger resultat (till exempel viktnedgång, lägre andel kropps­fett). Så att man klarar att bryta fastan i god tid innan man känner sig utsvulten, och blir offer för dåliga matval. Men ändå fastar så länge man behöver.

Data-baserad fasta utgår från blodsockernivån. Att mäta blodsockret innan måltid blir ett verktyg för att förstå om det man känner är äkta hunger eller bara ett sug. Det kan ge kontroll över ätandet utan att behöva räkna kalorier.

För kroppen går inte över på förbränning av det lagrade kroppsfettet förrän allt blodsocker och fett från senaste måltiden har lämnat blod­omloppet.

Det behövs en enkel mätare för att mäta blodsockret: till att börja med direkt vid uppvak­nan­det, och före och efter måltid.

Tanken är att det ska ge kunskap om när det är dags att äta utifrån vad kroppen verkligen behöver. Plus att det blir en vägvisare till att undvika de livsmedel som visar sig få blodsockret att fara i höjden och stanna där länge.  Stora svängningar i blod­glukos leder till hunger (särskilt när blodsockret faller snabbt). Ett stabilt blodsocker är ett viktigt första steg för att få kontroll över aptiten.

En spännande utmaning

För cirka 320 kronor har jag fått tillgång till en Facebook-grupp med pepp och coachning, massor av informationsmaterial, en faktabok om metoden, ett kalkylblad där mina värden ska skrivas in och utvärderas. Utmaningen pågår under 30 dagar. Fortsättning följer!


Tidigare inlägg om fasta

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Fasta, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fru Olssons fasta: Att mäta är att veta

  1. Ping: Fru Olssons fasta: Förberedelser | Olssons universum

  2. maria65a skriver:

    Intressant. Tanken är alltså att man ska ligga på sitt fastevärde innan måltider och ligger man över så är det inte dax att äta än? Ska bli spännande att följa!

    Gillad av 1 person

  3. Ping: Fru Olssons fasta: Fettförbränning och blodsocker | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.