Kroppen behöver lång tid för att ta hand om fett

Som kommentar till mitt förra inlägg Du andas ut dina tappade kilon skrev en läsare bland annat:

”Det bästa för mig är att äta tre gånger om dagen i lagom portioner, mår bättre mentalt med 6–7 timmar mellan måltiderna.”

Jag som fastar periodiskt kan verkligen relatera till att låta det gå lång tid mellan målen. Jag känner tydligt att jag mår mycket bättre om jag inte äter för tätt.

Samtidigt får jag via mejl en intressant artikel om vad som händer i kroppen när vi äter, och som pekar på hur lång tid det tar för kroppen att ta hand om maten.

Matens väg från mage till blod

Kortfattat: det vi äter och dricker hamnar först i mag­säcken och bryts där delvis ned av magsyra och enzymer. Födan fortsätter sedan till tarmen, där den bryts ned till så små partiklar att de kan passera genom tarmväggen till blodomloppet: enkla sockerarter (glukos) av kolhydrater, triglycerider (blodfett) av fett och aminosyror från protein.

Så kort efter att vi har ätit ökar nivåerna av glukos och triglycerider i blodet. Dessa fett- och sockermolekyler cirkulerar sedan i blodomloppet tills cellerna tar upp dem, för att antingen använda dem som energi eller lagra för senare bruk.

Kolhydrater bryts normalt ned snabbt:  blodsockret toppar vanligen inom cirka 30 minuter efter måltid, och återgår till normalläge efter cirka två timmar. Om blod­sockret går upp snabbt och sedan dyker, eller stannar på en hög nivå under längre tid, då är det ett tecken på att kroppen inte kan ta hand om näringsämnena på ett effektivt sätt. Risken ökar för hälso­problem som viktuppgång, diabetes och hjärtsjukdom.

Det mest intressanta som jag lär mig av artikeln är hur lång tid det tar för kroppen att ta hand om det fett vi sätter i oss.

Enligt artikeln kan det ta upp till åtta timmar för blodfettet att toppa och falla efter en enda måltid. Det betyder att när vi äter en ny måltid som innehåller fett inom åtta timmarna så blir det bara mer fett för kroppen att ta hand om, vilket ökar nivån av triglycerider i blodet.

Hög nivå av triglycerider i blodet under lång tid bidrar också till ohälsa. Det kan ge skadlig stressrespons och skapa inflammation, som kan leda till diabetes och hjärtsjukdom.

Min slutsats blir att det inte bara känns bra att äta mindre ofta och tillämpa periodisk fasta, det är hälsosamt också!

Bilden: Kroppen ägnar stor del av dygnet till att ta hand om det vi äter!

Alla kroppar reagerar individuellt på mat

Det är många faktorer som påverkar vår respons på mat. Vad vi äter, gener, om vi är stressade, sömn, och vilka bakterier som bor i tarmen. Alla kroppar reagerar på sitt eget sätt:

Jag följer med stort intresse forskaren Tim Spector i sociala medier. Han intresserar sig för tarmflora (mikrobiom) och hur maten påverkar olika människor. Bland annat har han skrivit boken Matmyten.

Läs mer: Olssons universum | Fasta gynnar tarmfloran

Nyligen presenterade hans grupp en studie som konstaterar att mat påverkar människor individuellt: till och med enäggstvillingar reagerar på olika sätt på samma mat.

Studien PREDICT-1 involverade över 1 000 personer (inklusive hundratals par tvillingar) som följdes under två veckor för att se hur de reagerade på olika måltider.

Man noterade en stor variation i individuellt insulin, blodsocker och blodfettrespons på samma måltider, även för tvillingar. Till exempel kunde en tvilling ha hälsosam respons på att äta kolhydrater men inte fett, medan den andra tvillingen reagerade tvärs om.

Det visade sig också att tidpunkten för måltiden påverkade responsen på ett personligt sätt. För en del personer gav en viss måltid till frukost en helt annan respons än om de åt samma mat till lunch. Hos andra sågs ingen skillnad.

Ett annat överraskade rön var att måltidens sammansättning – kalorier, fett, kolhydrater, proteiner och fiber – påverkade individer olika. Vissa människor hanterade kolhydrater bättre än fett, till exempel, medan andra hade motsatt respons.

Men trots den stora variationen mellan deltagarna var varje persons respons på identiska måltider, som ätits vid samma tidpunkter på olika dagar, påfallande konsekvent. Författarna konstaterar att detta faktum gör det möjligt att förutsäga hur någon ska reagera på olika måltider baserat på kunskap om deras underliggande ämnesomsättning.

Kan en app bidra till att optimera näringsintaget?

Utifrån Spectors forskningsresultat håller företaget ZOE på att utveckla ett hemtest och en app som ska kunna användas av den som vill individanpassa sin kost för optimal hälsa. Väntar med spänning, även om den säkert blir svindyr! Jag var inne på hemsidan och anmälde intresse och fick följande svar:

”We have a waiting list of tens of thousands and are working hard to release the product in the next couple of months, starting with the US. We will notify you as soon as the product is ready for you to order.”


Referenser
Olssons universum | Fasta gynnar tarmfloran
The Conversation. (2020).  Why one-size-fits-all diets don’t work – new study (Tim Spector). Hämtad 2020-06-29 från https://theconversation.com/why-one-size-fits-all-diets-dont-work-new-study-140655 (Google-översättning till svenska)
Werlabs. (u å). Triglycerider. Hämtad 2020-06-29 från https://werlabs.se/halsokontroll/hjart-och-karlsjukdom/triglycerider
ZOE. (2019). What happens when you eat? Hämtad 2020-06-29 från https://joinzoe.com/post/understanding-personal-nutritional-responses-part-1-what-happens-when-you-eat (Google-översättning till svenska)

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kroppen behöver lång tid för att ta hand om fett

  1. Annika Ulstrup skriver:

    Spännande, intressant läsning. Appen finns redan, har du laddat ner den? Osäker på om appen kostar nåt, eller bara testet sen?

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.