Därför är det lätt att överäta processad mat

Kött, fågel, fisk eller ägg, färska grönsaker, frukt och bär. Det är exempel på mat som inte har förändrats på något sätt. Råvaran är obearbetad och naturlig.

Processade produkter är mat som bearbetats eller raffinerats i en industriell process: till exempel socker, sötningsmedel, mjöl, vegetabiliska fetter. Och ännu mer processat: som chips, pulver­soppa, frukostflingor, läsk och glass. 

Beroende-experten Joan Ifland menar att naturliga råvaror är mat, som bidrar med viktiga närings­ämnen till kroppen, medan processade livsmedel mer bör betraktas som en drog för hjärnan. De bidrar med ett övermått av energi som kan göra oss överviktiga, och är relativt fattiga på näring och fibrer.

Livsmedel blir beroendeskapande när de extraheras och koncentreras i industriella processer. Och detta förstärks när man blandar flera olika processade produkter med varandra. Ju mer bearbetad produkten är, desto mer beroendeskapande kan den bli.

Läs mer: Olssons universum | Vad är processade livsmedel?

Så skapas beroende

Nu för tiden är mat lättillgänglig. Det är bara att sladda in på närmaste matmarknad eller snabbmatsrestaurang och köpa det man vill ha. Tidigare i historien har människan fått kämpa hårt för sin överlevnad, och inte alltid vetat när hon skulle få äta härnäst.

Därför är den mänskliga hjärnan programmerad att gilla föda med hög energitäthet (många kalorier), och som smakar gott, till exempel sött. När sådan mat bjuds gäller det att passa på att äta så mycket som möjligt.

Det limbiska systemet är en gammal del av hjärnan, som är central för människans grund­läggande drifter och känslor. Den här delen kallas ibland reptilhjärnan. Det handlar om beteenden som är viktiga för över­levnad och fortplantning: sex, rädsla, hunger, sömn och vakenhet. Det som sker här är utanför vår medvetna kontroll.

Det limbiska systemet är en del av hjärnans belöningssystem, och är nära knutet till minne och luktsinne.

När vi äter något som upplevs välsmakande utsöndras signalsubstanser (neuro­trans­mittorer) som skapar starka känslor av lust via hjärnans belöningssystem – ”Det här känns bra, mer av det, NU!” – och sedan lagras minnet av hur bra det kändes, bara för att vi ska upprepa just det beteendet.

På så sätt lär sig hjärnan lär sig att föredra viss mat.

Frontalloberna är en del av hjärnan som utvecklats senare i mänsklighetens historia. Här finns det medvetna tänkandet, vår personlighet, förmågan att tänka på framtiden, göra planer, känna empati och ha impulskontroll.

Det medvetna tänkandet kräver lite tid. När reptilhjärnan skriker efter mat på sekunden kan det vara svårt för frontalloberna att bibehålla kontrollen. Särskilt när man är utsatt för stress, för frontalloberna är inte särskilt stresståliga.

Därför är det lätt att falla till föga för frestelser i stunden, trots att man tidigare hade bestämt sig för att avstå.

Grönkål och broccoli skapar inte beroende

Det är svårt att föräta sig på grönsaker. De fyller magen, med få kalorier, och skapar inte känslor av sug. Det gör däremot produkter som  inne­håller en hög andel socker, stärkelse eller fett, och gärna i kombination. Salt och tillsatser som smakförstärkare kan göra dem ännu mer begär­liga.

Livsmedel som snabbt höjer blodsockret i kroppen ger en ökad fri­sätt­ning av signalsubstanser som dopamin, serotonin och endor­finer: naturliga opiater som skapar känslor av välbefinnande.

Även droger som nikotin, alkohol, kokain och heroin frigör signalsubstanser i hjärnan.

När man skannat hjärnor på människor som ätit socker, eller en kombination av socker och fett, har man sett att belöningssystemet lyser upp på ett liknande sätt som av nikotin, kokain, alkohol och spel. Därför menar vissa att det finns bevis för att processade livsmedel – som är fulla av socker, stärkelse och fett – kan vara lika beroende­framkallande som alkohol eller droger.

En viktig del i ett beroende är att det skapar starka minnen av det beroendeframkallande, och av situationer där det förekommer. Det gör att man lätt kan få sug om man triggas av syn, doft eller minnesbilder.

I en studie kunde man visa att doften av deltagarnas favoritmat gjorde dem sugna, även om de inte var hungriga. Och ju starkare sug de kände, desto större frisättning av dopamin i hjärnan.

Så snärjs konsumenterna

Joan Ifland menar att livsmedelsföretagen följer de senaste framstegen inom neuro­veten­skap för att kunna komponera produkter och marknadsföring som skapar maximalt sug hos konsu­menterna. Bara för att vi ska välja just deras produkt, och sedan fortsätta att köpa den.

Hon menar att den som har problem med sug och överätande behöver lära sig hur hjärnan och belönings­systemet fungerar. Då blir det lättare att förstå vilken mat man kan äta utan att trigga sug och överätande, och vilka situationer man behöver undvika.

• Kan processade livsmedel få dig att tappa kontrollen? Testa dig själv med Joan Iflands Food Addiction Self-Quiz (på engelska)


Referenser

Länk till videor med Joan Ifland: https://keto-mojo.com/sv/speakers/joan-ifland/ (på engelska)
Diet Doctor. (2020). Deep Dive — Outsmarting food reward. Hämtad 2020-02-22 från
https://www.dietdoctor.com/how-to-lose-weight/10-weeks/deep-dive/outsmarting-food-reward
FARE. (2020). What is food addiction? Hämtad 2020-02-22 från http://foodaddictionresearch.org/question-and-answer/what-is-food-addiction/
Forskning & framsteg. (2007). Beroenden – därför är de svåra att bryta. Hämtad 2020-02-22 från https://fof.se/tidning/2007/6/beroenden-darfor-ar-de-svara-att-bryta
Guyenet, S. J. (2017). The hungry brain: outsmarting the instincts that make us overeat. (First edition.) New York: Flatiron Books. https://libris.kb.se/bib/20845989
The Food Addiction Resources. (2019). Handouts. Hämtad 2020-02-22 från http://www.foodaddictionresources.com/handouts.html’
Lustig, Robert. (u å). Fiber. Hämtad 2020-02-09 från https://robertlustig.com/fiber/
Lustig, Robert. (u å). Processed Food: An Experiment That Failed. Hämtad 2020-02-09 från https://robertlustig.com/processed-food/

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Om socker, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Därför är det lätt att överäta processad mat

  1. B.J. skriver:

    Tack för intressant läsning!
    Håller med Lars Bern i det här fallet – ”Har matprodukten en innehållsdeklaration, skall man inte köpa den”.
    Svårt att vara helt strikt, men en bra tumregel är det /B.J.

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Jag har hört nämnas att om det är mer än fem saker i innehållsförteckningen är det ”no-no”. Fast jag har glömt var jag läste det.

      Gilla

  2. Ping: Mat som kan trigga sug och överätande | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.