Vad är processade livsmedel?

Har du någon gång upptäckt att din hand sträcker sig mot något i mat- eller godisväg och sedan stoppa det i munnen, samtidigt som en del av din hjärna lamt protesterar att ”jag hade inte tänk att äta det där”?

Kriget i hjärnan mellan matmonstret och det duktiga jaget är ett välkänt fenomen för mig. Särskilt om jag är trött i huvudet, stressad eller uttråkad. Vissa livsmedel kan jag över huvud taget inte köpa hem, för jag kan inte sluta äta så länge det finns något kvar.

I en video jag nyligen tittade på utvecklar Joan Ifland sin teori kring detta. Hon är specialist i beroendebeteende kopplat till mat, och har kallats världens ledande expert på processed food addiction (beroende skapat av processade livsmedel).

Jag känner så väl igen mig i det hon berättar, samtidigt får jag förklaring till varför det sker. Det handlar inte om klen viljestyrka!

Länk till videor med Joan Ifland: https://keto-mojo.com/sv/speakers/joan-ifland/ (på engelska)

Vad är processade livsmedel?

Nutidsmänniskan livnär sig allt mer på livsmedel som är processade på något sätt. Det vill säga, maten består inte enbart av naturlig råvara utan av produkter som bearbetats varierande grad.

Nyare rön visar att starkt processade livsmedel bidrar till över­konsumtion och fetma. De tenderar att vara fattiga på viktiga näringsämnen, men däremot rika på socker, fett och salt. Starkt processade produkter är också fattiga på fibrer, vilket gör att blodsockret och insulinnivån i kroppen stiger för snabbt och för mycket efter att man ätit.

I en studie från 2018 testades en grupp som fick äta två olika dieter under fyra veckor. Resultatet blev att under de två veckor de fick äta ultra-processad kost så satte de i sig 500 kalorier mer per dag, än när de åt vanlig mat. Deras hunger-hormoner låg på högre nivåer och deltagarna gick upp i genomsnitt ett kilo på två veckor.

Mer än hälften av alla kalorier som äts i länder som Storbritannien och USA kommer från ultra-processade produkter. Det handlar om massproducerade produkter som innehåller speciella ingredienser för att produkten ska ha lång hållbarhet, viss konsistens och ut­seende. Oavsett var eller vilken förpackning som köps så ser innehållet alltid likadant ut. Produkterna är bekväma, lättillgängliga och har ofta över­komligt pris.

Från obearbetad råvara till ingenjörs-kost

En brasiliansk forskare har utformat NOVA-systemet för att klassificera mat i fyra olika grupper utifrån hur processade de är – från obearbetade naturliga råvaror till ultra-processade livsmedel.

Naturliga eller minimalt bearbetade livsmedel (grupp 1)

Ätliga delar av växter – frön, frukt, blad, stjälkar, rötter. Eller av djur –  muskler, slaktbiprodukter, ägg, mjölk –  och även svampar, alger och vatten.

Bearbetade ingredienser för matlagning (grupp 2) 

Produkter som utvinns från livsmedel i grupp 1 eller från naturen genom pressning, raffinering, malning och sprej­torkning. Till exempel: kryddor, smaksättning, havssalt, lönnsirap, honung kallpressade oljor, smör, majs- och potatis­mjöl, vinäger.

Processade livsmedel (grupp 3)

Relativt enkla produkter som är tillverkade genom att tillsätta socker, olja, salt eller andra ämnen från grupp 1 och 2 till en obearbetad råvara. De flesta processade livsmedel har två eller tre ingredienser. De är processade genom olika metoder för konservering, tillagning, eller icke-alkoholhaltig jäsning, och kan innehålla tillsatser för att livsmedlet ska hålla sig fräscht längre: konserveringsmedel, antioxidanter.

Exempel på processade livsmedel: konserverade grönsaker/frukt eller baljväxter, juicer, salta eller sockrade nötter och frön, saltat eller rökt kött, konserverad fisk, frukt i socker­lag, ost, nybakt bröd som inte paketerats.

Ultraprocessade livsmedel (grupp 4)

Ultra-processad innebär att det är en industriellt bearbetad produkt med fem eller fler ingredienser, och oftast ännu fler. Det inkluderar ingredienser som används i grupp 3: socker, oljor, fetter, salt, antioxidanter, stabilisatorer och konserveringsmedel.

Om man läser innehållsförteckningen kan vara svårt att förstå alla namn. eftersom ultra-processade produkter innehåller ämnen som man vanligtvis inte använder i matlagning. Det är tillsatser som ska imitera sensoriska egenskaper (smak, doft eller konsistens) hos naturliga råvaror eller mat som lagats av dessa, eller som ska dölja oönskade sensoriska egenskaper hos slutprodukten.

Ultra-processade produkter kan också innehålla ämnen som utvunnits ur livsmedel – som kasein, laktos, vassle och gluten –  eller genom att man bearbetar delar av livsmedel till exempel processade oljor, hydrolyserade proteiner, sojaprotein-isolat, maltodextrin, invert­socker och majssirap med hög andel fruktos.

I ultra-processade produkter används också tillsatser kolsyra, färgämnen, färg­stabilisa­torer, artificiella smaker, smakförstärkare, sötningsmedel utan socker, för­tjocknings­medel, medel som förhindrar skumning och torkning, vaxer (glazing agents), emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel och fuktighetsgivare.

Exempel på ultra-processade produkter: läsk, söta snacks, glass, choklad, godis, massproducerade för­packade bröd och bullar, margariner och andra bredbara smörgås­pålägg, kakor och kex, frukostflingor, energibars, energi­drycker, mjölk­drycker, frukt­yoghurt och frukt­drycker, kakaodrycker, buljongtärningar och pulver­sås .

Även produkter för ”hälsa” och ”bantning” som pulveriserade eller ”berikade” mål­tids­ersättningar, och många färdigrätter som bara är att värma – pajer och pasta- och pizzarätter, kyckling- och fisknuggets och -pinnar, korv, hamburgare, korv och andra köttprodukter, förpackade pulversoppor, nudlar och desserter.

”Laga riktig mat, och ät på bestämda tider”

En annan egenskap hos ultra-processade produkter är att de ofta marknadsförs på ett aggressivt sätt. Jag läser en intressant artikel som beskriver hur Brasiliens regering sedan 2014 faktiskt avråder sina medborgare att äta ultra-processade livsmedel. Detta efter att fetman hos unga brasilianare ökat dramatiskt på kort tid.

Istället för att som i Sverige rekommendera vissa livsmedel som anses hälsosamma, så upp­manas befolkningen att undvika mellanmål och snacks, och istället äta på regel­bundna tider och att lära sig laga mat av naturliga råvaror. Och att vara vaksam mot reklam för matprodukter som riktar sig till barn.

Det är ett tänkvärt förhållningssätt till kost, när en miljon svenskar är drabbade av fetma. Särskilt om det är så att processade produkter skapar problem med överätande.

 


Referenser 

Sveriges Radio. (2020). Fetmaepidemin som hotar livslängden – så kan den hejdas. Hämtad 2020-02-20 från https://sverigesradio.se/avsnitt/1440217
The Guardian. (2020). How ultra-processed food took over your shopping basket. Hämtad 2020-02-16 från https://www.theguardian.com/food/2020/feb/13/how-ultra-processed-food-took-over-your-shopping-basket-brazil-carlos-monteiro
Food Addiction Research Education. (2020). What is food addiction? Hämtad 2020-02-16 från http://foodaddictionresearch.org/question-and-answer/what-is-food-addiction/
FAO. (2020). Food-based dietary guidelines – Brazil. Hämtad 2020-02-16 från  http://www.fao.org/nutrition/education/food-based-dietary-guidelines/regions/countries/brazil/en/
Monteiro, C A, et al. (2010). A new classification of foods based on the extent and purpose of their processing. Cadernos de Saúde Pública, 26(11), 2039-2049.

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Prat om mat, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vad är processade livsmedel?

  1. maria65a skriver:

    Mycket bra sammanfattat!

    Gillad av 1 person

  2. B.J. skriver:

    Hej,

    Tack för ett lärorikt blogginlägg (igen!). Bra skrivet!
    Men var i hälsefyr kom den där ”öka, byt ut, och ”begränsa”-bilden ifrån? Något statligt verk/institut? Den motsäger rätt mycket av vad du skriver tidigare i artikeln.

    Gilla

  3. Ping: Därför är det lätt att överäta processad mat | Olssons universum

  4. Ping: Mat som kan trigga sug och överätande | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.