Nix till reklam i brevlådan

Rätt som oftast får jag kuvert i brevlådan från olika företag som vill låna ut pengar till mig. Ett lån är väl det sista jag behöver: jag som är värdelös på att spendera. Man undrar var de får sin information ifrån?

Nå, det är väl ingen stor sak i sig. Det är ju bara att kasta kuverten i soporna. Men lite småtröttsamt känns det. Och det är ett slöseri med resurser att skicka post till någon som aldrig skulle låna en spänn.

Jag började leta efter möjligheter att stoppa informationsfloden. Och på den aktuella firmans hemsida (”integritetspolicy”) fanns en länk till Nix Adresserat.

Det är ett register där man kan spärra sig för adresserad direktreklam som skickas med vanlig post (personadresserad direktreklam).

Det var bara att logga in med Bank-ID och klicka i att jag inte vill ha reklam. Den som inte har Bank-ID kan ladda ned en blankett från hemsidan, eller ringa NIX Adresserats kundtjänst och beställa en blankett.

Det ta upp till tre månader innan spärren får full effekt. Och spärren gäller inte företag där man är kund.

Spärrar för reklam

Det finns ett flertal reklamspärrar för den som inte vill ta emot riktad ­marknads­föring:

  • NIX adresserat, spärr för privatpersoner mot adresserad direktreklam via posten.
  • Nix Telefon, spärr för privatpersoner mot telemarketing eller telefonförsäljning.
  • Nej tack till reklam, stoppdekal för oadresserad direktreklam i brevlådan.
Så här slapp jag reklam från Postkodlotteriet: Olssons universum | Lottlös men reklamfri

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Ekonomi, Konsumentnytta och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nix till reklam i brevlådan

  1. Tony skriver:

    För oss räcker det med att sätta upp en skylt ”Ej reklam tack” på brevlådan så respekterar postkörarna och reklamutdelarna det.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.