Uppföljning: sömn och sovtejp

Länge sov jag väldigt dåligt. Det började med en onödigt stressig situation på jobbet som till slut gick helt överstyr. Jag blev tvungen att uppsöka läkare och ställa frågan: Är det rimligt att må så här? Svaret blev två månaders sjukskrivning på heltid och sedan drygt ett halvårs sjukskrivning på 75 procent.

Till en början fick jag insomningspiller och andra piller. Det kunde jag acceptera i det akuta skedet. Men ganska snart skippade jag dem, för att försöka lära mig sova på egen hand.

Det har tagit lång tid. Jag har testat olika metoder. Hälsokostaffärens piller fungerade inte. Så jag började med melatonin i kombination med tryptofan, som ska vara bra vid sömnbesvär.

Och så började jag med sömn-tejp (Olssons universum | Outtröttlig jakt på bättre sömn). Det var i februari 2018. Enligt Anders Olsson på Medveten Andning som förespråkar metoden finns många fördelar (Fördelar med att använda Sleep Tape). Jag upplevde väl ingen större skillnad, till att börja med.

Men jag beställde ett halvårs förbrukning av sovtejp. Och snål som jag är, så delade jag varje tejpbit i två delar. Det räcker gott till min lilla mun. Nu har jag använt sömn-tejp regelbundet i 20 månader, och tänker fortsätta.

Jag sover gott för det mesta, nuförtiden. Men om jag glömmer tejpen märker jag att jag vaknar med torr mun. Ett tecken på att jag har den öppen när jag sover. Och näsandning ska ju vara det optimala, enligt Anders Olsson: Näsandning när du sover ökar chanserna att din kropp kan slappna av och få den vila och återhämtning den behöver.

Melatoninet har jag också fortsatt med. Vet inte om det är en placebo-effekt: men om jag inte tar det så har jag svårare att somna.

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Uppföljning: sömn och sovtejp

  1. livsglimtar skriver:

    Intressant inlägg, men tror jag skulle känna det som om jag kvävs, känner mig ofta lite snorig och täppt i näsan. Melatonin tog jag med hem från USA för många år sedan, redan då kunde man köpa det fritt där. Jag minns bara att jag och en kille i ressällskapet tog en tablett var på flygresan hem och vi sov som stockar hela vägen. Det här var ju då när utbrändheten totalt slog ut mig sittandes på ett flyg till USA. Svimmade sittandes och fick en besvärlig resa dit och vistelsen väl där var en rätt hemsk tid. Väl hemma blev jag sjukskriven för gott, kom ju till allt knas i kroppen på en gång, fibromyalgin slog ut, utmattningen, underfunktion på sköldkörteln och så njursjuk som grädde på moset. Kul i jul, ungefär så. Kram

    Gillad av 1 person

  2. livsglimtar skriver:

    Jag köpte ett tyngdtäcke till mig själv, ska bli spännande att testa. Kram

    Gillad av 1 person

  3. maria65a skriver:

    Jag använder vanlig kirurgtejp, tycker att det fungerar bra

    Gillad av 1 person

Kommentarsfältet är stängt.