Fasta gynnar tarmfloran

Att fasta periodiskt är bra för dina tarmbakterier. ”När du inte äter dyker det upp en helt annan uppsättning mikrober och rensar upp din tarmvägg, äter sockerarter och annat, vilket är viktigt för ett bra immunförsvar.”

Det menar forskaren Tim Spector som ägnat lång tid åt att studera människans tarmflora. Han är professor i genetisk epidemiologi vid Kings college, London. Han leder också the British Gut microbiome Project.

Tarmfloran i våra magar innehåller 100 biljoner mikrober. De har olika funktioner: smälta mat, utbilda immunsystemet, och hjälpa till att stå emot sjukdomar. De kan till och med påverka beteendet. Hela systemet kan ses som ett separat organ i kroppen som påverkar vår hälsa i hög grad.

Bakterierna i tarmfloran har, precis som människan, sin cirkadiska rytm (dygnsrytm) och varierar i sammansättning och funktion mellan perioder av fasta och föda.

Nya rön tyder på att tarmbakterierna kan dra nytta av korta fasteperioder. Precis som vi gynnas de av balans mellan vila och arbete, vilket gör gott för vår tarmhälsa.

Det handlar inte om någon extrem fasta.  Djurstudier har visat att mikrober som svälter för länge börjar mumsa på tarmens skyddande beläggning, säger Spector.

Men periodisk fasta, med dagar där man äter lite mindre, eller har kort ätfönster och långa mellanrum mellan måltiderna, är bra för tarmfloran. ”Du får till och med hoppa över frukost”, säger Spector.

Myt att frukosten är viktig

Senare tids studier visar att skippa frukost i allmänhet är bra för vuxna människor och underlättar för den som vill gå ner i vikt. Det är en myt att frukosten är dagens viktigaste måltid, eller att det skulle bidra till viktuppgång om man hoppar över. Var tredje person i utvecklade länderna hoppar regelbundet över den.

Det betyder inte att alla överviktiga människor ska hoppa över frukost, säger Spector. Vissa människor är programmerade att föredra att äta mat tidigare på dagen och andra senare, vilket kan passa vår unika personliga ämnesomsättning.

Spector rekommenderar däremot rik variation i födointaget. ”Vår forskning visar att det inte nödvändigtvis är någon som kallar sig vegetarian som har den mest hälsosamma tarmen – det är den person som har störst mångfald av vegetabilier på en vecka.” Hans tips är att försöka äta minst 30 olika sorter.

Medan fasta gynnar tarmfloran, är snabbmat, emulgeringsmedel och sötningsmedel inte bra, och ska undvikas så mycket som möjligt.

På väg mot ett personligt kostverktyg?

På senare tid har Tim Spector engagerat sig i företaget ZOE som sponsrar hans studier på tarmflora. Avsikten är att med hjälp av resultat från forskningen kunna utveckla en konsumentprodukt – ett hemtest och en app – som gör det möjligt för var och en att individanpassa sin kost utifrån sin personliga respons, för att nå optimal hälsa.

PREDICT är, enligt Spector, världens största studie av hur olika livsmedel påverkar individer. Det man kommit fram till hittills är att varje individ har sin egen unika respons på mat. Det gäller även tvillingar, trots att de delar samma uppsättning gener. Enäggs­tvillingar i studien visade sig bara dela 37 procent av varandras tarmbakterier. Det jämfört med 35 procent hos personer utan inbördes relation.

Enligt studien beror skillnader i ämnesomsättning och reaktion på olika livsmedel på en komplex mix av faktorer: som ålder, kön, etnicitet, sömn och aktivitet, genetik, kost, miljö och tarmflora.

Mer om tarmflora:
Olssons universum | Vikten av en rik tarmflora
Spector, T. (2017). Matmyten: vetenskapen om vår mat. Stockholm: Volante. ISBN: 9789188123763


Källor
Spector, T. (2019). Breakfast — the most important meal of the day? The BMJ Opinion. Hämtad 2019-07-04 från https://blogs.bmj.com/bmj/2019/01/30/tim-spector-breakfast-the-most-important-meal-of-the-day/
The Guardian. (2018). Magical microbes – how to feed your gut. Hämtad 2019-07-04 från https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/jan/29/magical-microbes-how-to-feed-your-gut
Tim Spector, föreläsning på Swiss-Re konferensen Food for thought 2018 https://www.swissre.com/institute/research/topics-and-risk-dialogues/nutrition-and-agriculture/food-for-thought-tim-spector-presentation.html

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist och sedan personlig tränare/receptionist på gym. Fast numera försörjer jag mig som arbetsterapeut.
Det här inlägget postades i Fasta, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fasta gynnar tarmfloran

  1. livsglimtar skriver:

    Spännande som vanlig inne hos dig. Blev väldigt glad när jag läste om det här att inte äta frukost, jag är ju en sån som är hungrig senare på dagen/kvällen. Jag började ändra mitt ätande i mars till 5:2 och ligger väl nu mellan 9 till 10 kilo minus, inte helt säker, vi har ju semester och jag har inte vägt mig på många veckor. Idag sa min morbror ”du har gått ner i vikt” så det syns för andra och det är roligt.
    Ha det så bra. Kram ❤

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.