Gå i det gröna lindrar stress

Att vara i naturen kan sänka stressnivån och förbättra immunförsvaret, läser jag i en artikel. Jag blir inte särskilt förvånad. På den tiden jag var sjuk­skriven för stressreaktion levde jag med ”en mössa” av spännings­huvudvärk i många månader. När varken vila eller värktabletter hjälpte var det bara en promenad i det gröna som kunde lätta besvären för en stund.

Forskning visar att personer som vistas i naturen känner sig mindre stressade, friskare, gladare, och upplever bättre koncentrations­- och prestations­förmåga. Man har kunnat mäta fysiska föränd­ringar i kroppen, som sänkt puls och blodtryck och minskad muskelanspänning. Så lite som fem minuters promenad i skogen kan sänka både puls och blodtryck.

Man spekulerar i att de positiva effekterna på hälsan kommer av att naturen bidrar till att vi slappnar av mer. Det gynnar det parasympatiska nervsystemet: kroppens system för vila och återhämtning. I motsats till det sympatiska nervsystemet som aktiveras i situationer av stress och anspänning.

Några hälsofördelar av att vistas i det gröna:

I Naturvårdsverkets skrift om naturens ekosystemtjänster ges många exempel på naturens välgörande effekter på människan:

  • DHEA (dehydroepiandrosterone) ökar i blodet. Det är ett ämne som skyddar hjärta och kärl, vilket motverkar både fetma och diabetes.
  • Skogspromenader ökar halten av hormonet adiponektin i blodet. Adiponektin kan motverka åderförfettning och gynnar celler som är viktiga för immunförsvaret.
  • Personer med diabetes får lägre blodsocker.
  • Halterna av inflammatoriska ämnen sjunker (som kroppen utsöndrar i respons på stress eller hot och kan bidra till att man får av diabetes, hjärt-kärlsjukdom eller depression).
  • När man jämförde att promenera i en stad med att gå i naturen, visade det sig att 90 minuters promenad i naturen gav mätbart större minskning av aktiviteten i en del av hjärnan som styr orostankar. Personerna som gick i natur uppgav också att de upplevde mindre grubbel och oro.
  • Personer som fick promenera i natur efter att ha utfört en stressande uppgift hade lägre blodtryck, kände sig mer positiva, mindre aggressiva och hade bättre koncen­trations­­förmåga än de personer som fick promenera i stadsmiljö efter uppgiften.

Hur länge behöver man vara i naturen? Ju längre och oftare desto bättre. Men liten dos har också verkan: en studie visade att 30 minuters vistelse i gröna utemiljöer en gång i veckan minskade förekomst av depression (7 procent) och högt blodtryck (9 procent). Det går till och med att se förbättrad återhämtning (i form av sänkt blodtryck) bara av att befinna sig i ett rum med utsikt mot natur.

Barn mår bra av grön miljö

Förskolebarn som hade tillgång till utegård med trädgårdskaraktär och naturmark, visade på både bättre motorik och koncentrations­förmåga, och hade färre sjukdagar än barn på en förskola i stadsmiljö som endast hade tillgång till grönt i blomlådor.

Det finns också studier som visar på samband mellan naturrika, gröna förskolemiljöer och lägre BMI (Body Mass Index) och bättre sömn hos barnen.

”Vissa forskare menar att naturbesök kan ses som en multivitamintablett
med många aktiva ingredienser, inte bara en eller två nyttor.”

(ur Naturvårdsverkets skrift Argument för mer ekosystemtjänster, 2017)

Källor
1177.se. (2019). Så fungerar nervsystemet. Hämtad 2019-045-01 från https://www.1177.se/liv–halsa/sa-fungerar-kroppen/hjarna-ryggmarg-och-nerver/#section-8
Frontiers. (2019). Just 20 minutes of contact with nature will lower stress hormone levels, reveals new study. ScienceDaily. Retrieved April 27, 2019 from www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190404074915.htm
Naturvårdsverket. (2017). Argument för mer ekosystemtjänster. Hämtad 2019-04-30 från http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/6700/978-91-620-6736-6/
Supermiljöbloggen. (2019). Kraftigt sänkta stressnivåer efter bara 20 minuter i naturen. http://supermiljobloggen.se/nyheter/2019/04/kraftigt-sankta-stressnivaer-efter-bara-20-minuter-i-naturen
Werlabs. (u å). DHEA – superhormon eller inte? https://werlabs.se/artiklar/dhea/

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist och sedan personlig tränare/receptionist på gym. Fast numera försörjer jag mig som arbetsterapeut.
Det här inlägget postades i Natur & väder, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Gå i det gröna lindrar stress

  1. livsglimtar skriver:

    Spännande och intressant.

    Gillad av 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Håller med till 100%
    Jag promenerar jämt, och idag är det ingen tvekan, om att gå, eller ta bilen.

    Inte ens att promenera från Sjuntorp till Lilla Edet (16 km) en solig dag, och då välja skogsvägar och stigar så mycket det går, känns främmande.

    Och det bästa av allt, jag mår så otroligt bra av det…

    Gillad av 1 person

  3. B.J. skriver:

    Kan bara hålla med. Man kommer alltid gladare tillbaka från en promenad än när man gick ut på den 😉

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Och så här års är det rent magiskt att vara ute och njuta av all grönska och fågelsång. Plockade nyutslagen syren på vägen till jobbet idag. Doftade ljuvligt på kontoret hela dagen!

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.