Fru Olssons fasta: Resultat efter åtta veckor

Del 17. När jag skriver det här är det dan före dopparedagen, och åtta veckor av 4:3-fasta har passerat. Jag har sippat på mitt te och tittat på när kollegorna ätit tårta, choklad och turkisk konfekt, och oartigt tackat nej till en inbjudan att vara med på fysioterapeuternas jullunch. Men nu har jag hållit på så länge med mitt projekt att ingen på jobbet höjer på ögon­brynen. Det är skönt att slippa förklara sig.

Egentligen hade jag bara tänkt att hålla på med det här påhittet fram till jul. Lite före­byggande viktnedgång, typ. Men jag har upplevt det så positivt att jag fortsätter ett bra tag till. Faktum är att det är på fastedagarna jag mår som bäst, bortsett från att jag kan bli djävulskt frusen.

Så här har det gått hittills

Om jag summerar resultatet av åtta veckors fasta:

  • Vikt: minus 5 kilo lite drygt.
  • Fettviktsprocent: minus 3 procentenheter.
  • Midjemått: minus 4 centimeter.
  • Midja/höft-kvot: 0,74 (ned från 0,8. Värdet bör vara under 0,8).
  • Relative fat mass: 30,2 (ned från 32,7. Värdet bör vara under 33,9, som är gränsen för fetma).
Utgångsläge och beskrivning av mätmetoder: Olssons universum | Vad är en hälsosam vikt?

Dessutom känner jag mig piggare, gladare, mer tillfreds med livet. Svullnaden i under­kroppen har minskat, och jag har mindre värk i benen. Och jag har fler plagg i garderoben att välja på.

Ett minus är att jag inte alltid orkar träna så mycket eller tufft som jag hade önskat. Men med tiden, kanske? Jag noterar ändå med till­freds­ställelse att jag springer längre sträcka under mina HIT-intervaller, med samma medelpuls och större lutning på löpbandet:

I september hann jag 1­ ­­200 meter med 0 procents lutning på löpbandet. Ett par dagar före julafton kom jag 1 270 meter med 2 procents lutning. Medelpulsen låg på exakt samma värde vid båda tillfällena.

Excentrisk träning för hälsenaFortfarande har jag inte helt fått bukt med min smärta i höger hälsena. Det är det dagliga traskandet i de långa korridorerna på jobbet som gör att jag får ont. Men jag tränar träget mina styrke­övningar flera gånger i veckan. När jag lastar på 15 kilo i ena handen och gör excentriska tåhävningar smärtar det rejält i hälsenan under första omgången. Men redan under den andra omgången börjar det klinga av. Det är rent märkligt. Efteråt kan jag ibland var helt besvärsfri för en stund.

Nästa inlägg: Resultat efter tolv veckor

Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Fasta, Motion, Vikt & hälsa och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.