Vikten varierar med vätskan i kroppen

Del 16. Även denna veckan har vikten varierat stort. En skillnad på nästan ett par kilo på bara ett par dagar. Efter onsdagens fasta med efterföljande lättare motionspass och bastu blev det rena Niagarafallet. Tror att jag var uppe sex gånger på toaletten under natten till torsdag.

Jag läser att en vuxen person består av cirka 60 procent vatten, vissa källor anger till och med lite högre andel ändå. Och nivån varierar av olika orsaker, vilket genast visar sig på vågen.

Kroppens vätskebalans

Vattnet i kroppen har flera olika uppgifter. Till exempel att reglera kroppstemperatur (via svettning) och transportera näringsämnen (salter, kolhydrater och proteiner) runt i kroppen. Via urinen förpassas slaggprodukter och överflödiga salter ut ur kroppen.

Två tredjedelar av vattnet finns inuti kroppens celler. Resten av vattnet finns utanför cellerna: i och utanför blodbanan, i olika organ, i vävnader och muskler.

För att kroppens celler ska fungera optimalt är det viktigt att det råder balans mellan vätska och salter, främst  natrium och kalium.

  • Natrium finns i vätskan utanför cellerna, och i skelettet. Natrium är viktigt för kroppens syra-basbalans och vatten- och saltbalansen. Natrium är också nödvändigt för att nerverna ska fungera, och för upptaget av glukos (blodsocker) och vissa aminosyror (protein). Brist på natrium är ovanligt eftersom vi får det i oss via vanligt bordssalt och havssalt. Natrium finns också i kött, fisk och spannmål.
  • Kalium finns i alla kroppsvätskor. Kalium är livsnödvändigt för alla celler, för nerv- och muskelfunktion, och för att reglera blodtrycket. Kalium finns i nästan allt vi äter, med lite högre halter i potatis, kött, frukt och grönsaker. Risken för brist vid kortare fasta är liten.

Är vätskenivån i kroppen för låg utsöndras ett hormon som gör att njurarna sparar på vätska. Är nivån för hög kissar man mer.

När det blir obalans i vätskenivån

Ibland samlar sig vätska i kroppen, så att den svullnar. Det är vätska som annars skulle ha transporterats till njurarna och blivit till urin. Till exempel binder salt mat och kolhydrater vätska i kroppen (kolhydrater som inte används som bränsle genast lagras som glykogen i musklerna. Och glykogen drar till sig vätska). För kvinnor i fertil ålder kan hormoner göra att de samlar på sig vatten veckan före mens eller ägglossning.

En dramatisk viktnedgång i inled­ningen av en fasta handlar om att kroppen gör sig av med vatten och salter, bland annat på grund av sänkt insulinnivå. Viktigt är då att ersätta vätskan och salterna. Till exempel med en saltshot (en halv tesked salt i ett stort glas vatten) eller buljong med salt i. Huvudvärk under fastan kan vara tecken på vätskebrist.

Även alkohol driver ut vatten ur kroppen. Det är därför man rekommenderas att dricka ”varannan vatten”.

30 milliliter per kilo kroppsvikt är en bra riktlinje för det dagliga vätskebehovet. För den som väger 60 kilo innebär det cirka 1,8 liter vätska. En tumregel är: om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, då dricker du lagom.

Lymfvätska

I ett tidigare inlägg har jag skrivit om mina svullna och värkande ben, som berodde på ett trögt lymfsystem. Lymfa är överskottsvätska som finns mellan cellerna, och som pressats ut i början av blodomloppets kapillärer. På ett dygn bildas 2–4 liter lymfa.

Olssons universum | Självmassage sätter fart på lymfan

Självmassage har hjälpt för stunden. Jag har till exempel lymf-masserat efter jobbet och innan träningen, för att det inte ska kännas som att vaderna ska spricka när jag gör djupa benböj. Men de senaste gångerna har det inte behövts, märkte jag häromveckan. I takt med att jag fastat, gått ned lite i vikt och motionerat regelbundet är benen inte alls är så svullna och värkande längre. Härligt!


Referenser
1177. (2016). Blodprov: Natrium. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Natrium/
1177. (2016). Blodprov: Kalium. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Kalium/
Fung, J. (u å). Fasting Physiology – Part II. Intensive Dietary Management. https://idmprogram.com/fasting-physiology-part-ii/
Karolinska institutet. (2015). Sluta klunka – du dricker inte för lite vatten. https://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten
Kurera.se. (2018). Har du koll på elektrolyterna? https://kurera.se/har-du-koll-pa-elektrolyterna/
Livsmedelverket. (2018). Kalium. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalium
Livsmedelverket. (2018). Natrium. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/natrium
Må bra. (2018). 8 gånger kroppen samlar vatten – och så slipper du vätskan. https://www.mabra.com/8-ganger-kroppen-samlar-vatten-och-sa-slipper-du-vatskan/
Vårdhandboken. (2017). Energi-, närings- och vätskebehov. https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/nutrition/nutrition/energi–narings–och-vatskebehov/
Wikipedia. (2018). Osmoreglering. https://sv.wikipedia.org/wiki/Osmoreglering
Wikipedia. (2017) Vätskebalans. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vätskebalans

Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Fasta och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vikten varierar med vätskan i kroppen

  1. Pingback: Fru Olssons fasta: Resultat efter 20 veckor | Olssons universum

Kommentarer är stängda.