Fru Olssons fasta: Sjätte veckan

Del 13. Efter sex veckor har fastandet tre dagar per vecka blivit rutin. Det är väldigt bekvämt att inte behöva förbereda mat att ha med till jobbet. Det är bara på tisdagar jag behöver ha med något till lunch. Och då är det enklast möjliga: en glasburk med två matskedar kollagen­pulver (protein), två matskedar kakaopulver, lite kanel och karde­mumma och cirka en halv deciliter kokosmjölk. Till lunchen slår jag på hett vatten och rör om.

Kollagen sägs kunna motverka rynkor (tro det?!), vara bra för lederna och läkande för mag-tarmkanalen. Det är främst det sista jag är ute efter. En glad tarmflora i en välskött tarm är en god grund för hälsa. Dessutom är kollagen mättande, så min chokladdrink håller mig nöjd tills jag kommer hem efter jobbet (innehåller cirka 180 kalorier, 12 gram fett, 12 g protein och 4 g kolhydrater, 5 g fibrer).

Övningen Draken. Skärmdump ur kompendiet om Muscle Action Quality, se referens nedan.

Min lediga torsdag började bra. Jag var pigg redan tidigt på morgonen, och kunde vara på plats på gymmet klockan strax efter nio. Dessförinnan hade jag haft det stora nöjet att göra nya hål i min livrem, som jag behövde för att hålla uppe ett par av de där brallorna som har legat i träda i klädkammaren sedan jag köpte dem. Åt bara ett ägg och drack en kopp örtte innan träningen.

Det blev lite blandat: styrketräning, balans, rehab för hälen och tio minuter på löpbandet. (HIIT) När jag körde balansövningen Draken sa en dam spontant ”Vad du är duktig!” när hon gick förbi. Det värmde, för jag har verkligen strävat länge för att komma i bra form.

När jag vägde mig på lördag morgon efter veckans fasta visade vågen minus 5 kilo.


Referenser
Avena, N. (2018). Can Collagen Really Help You Lose Weight? Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/food-junkie/201803/can-collagen-really-help-you-lose-weight
Johansson, M. (2016). Recept hemgjort kollagentillskott. https://martinajohansson.se/gor-ditt-eget-kollagen-tillskott-gratis-nastan/
Johansson, P & Larsson, L. (2007). Muscle action quality: en träningsmodell för styrka, rörlighet, balans & kontroll. Stockholm: Miro. https://libris.kb.se/bib/10342198
Under vårt tak. (2018). Kollagen. https://www.undervarttak.se/kollagen-collagen/

Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Fasta, Motion, Vikt & hälsa och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fru Olssons fasta: Sjätte veckan

  1. Under vårt tak skriver:

    Så roligt och spännande att du använder dig av Clean Collagen!
    Hälsningar
    Magnus & Jenny

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.