Fru Olssons fasta: Midjemåttet krymper

Del 8. Jag följer IDM:s fasteprotokoll, med sikte på att bli av med några otrivsel-kilon. När jag skriver detta har jag fastat 36 timmar tre dagar i veckan i snart fyra veckor.

Programmets skapare säger ett det tar minst 4–6 veckor innan det märks någon större förändring på vågen för kvinnor som passerat klimakteriet. Så jag väntar några dagar till med att väga mig.

Men jag har märkt att midjan har krympt. Däremot inte rumpan och låren.

Läs mer: Olssons universum | Kvinnor har svårare förlora kilon

Midjemåttets betydelse för hälsan

Bukfett, så kallat visceralt fett, lagras kring mage och inre organ och är en stor riskfaktor för ohälsa. Underhudsfett, som det på höfter, rumpa och lår, påverkar inte hälsan på samma negativa sätt.

Bukfett är tecken på insulinresistens, att kroppen har nedsatt förmåga att hantera höga nivåer av blodsocker. Det leder till kronisk inflammation i kroppen som på sikt kan leda till sjukdomar som till exempel högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdom, stroke, cancer, typ 2-diabetes, artros och gikt, lungsjukdom, fettlever, polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS).

Mycket fett kring magen ökar risken för sjukdom även om man har ett normalt BMI (body mass index). Ju större midjemått, desto större risk att drabbas av sjukdom:

  • Kvinnor: midjemått över 88 centimeter innebär hälsorisk. Men redan vid 80 centimeter ökar risken för sjukdom.
  • Män: midjemått över 102 centimeter innebär hälsorisk. Men redan vid 94 centimeter ökar risken för sjukdom.

Mät midjan så här:

Stå upp och mät strax ovanför naveln: mitt emellan övre delen på höftbenet och nedre delen av revbensbågen. Ta ett djupt andetag och andas ut. Mät utan att dra åt måttbandet.

Fastan har gjort att mitt midjemått har minskat nära fyra centimeter, när jag kollar. Positivt, för all del. Men noll centimeter över rumpan. Och det är ju tung-gunget i bakdelen jag vill bli av med…


Referenser
1177. (2018). Övervikt och fetma hos vuxna. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fetma/
1177. (2018). Så bedömer du din vikt. https://www.1177.se/liv–halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/
Karolinska institutet. (2015). För mycket och för lite fettväv lika farligt. https://ki.se/forskning/for-mycket-och-for-lite-fettvav-lika-farligt

Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Fasta, Vikt & hälsa och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fru Olssons fasta: Midjemåttet krymper

  1. /B.J. skriver:

    Bra jobbat!
    Följer din fasteresa med stort intresse. Verkar som ”startsträckan” nu är över och momentum mot en lägre fettprocent har satt igång. Gillar hur du på ett smart sätt infogat fastan i din normala livsstil,
    kommer att bli riktigt bra det här! /B.J.

    Gillad av 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Tusen tack för uppmuntrande ord! Ja, jag är själv sätt förvånad över hur bra det går. Trodde att jag kanske skulle förledas att ”fuska” då och då, men den lusten har inte fallit på. Ha en trevlig helg!

      Gilla

Kommentarer är stängda.