Fru Olssons fasta: Andra veckan

Del 5. Måndag var fastedag. När jag kom till jobbet visade det sig att var vi en kvinna kort på kontoret, och den andra kollegan skulle dyka upp senare. Så jag var helt plötsligt ensam med elva nya patienter att läsa rapport på. Det blev en stressig morgon, och en rörig dag med mycket att göra. Tankar på hunger och mat fanns det ingen plats för.

Kände mig frusen och lite trött i huvudet på hemvägen, men hade märkligt nog ingen stress­huvudvärk. Och jag kunde konstatera att jag hade rett ut dagen bättre än jag vågat hoppas på. Kanske en följd av fastan?

50 minuters träning efter jobbet var vederkvickande. Kände mig oförskämt pigg när jag tog bussen hem för en kopp hett vatten med lite riven ingefära och pressad citron som avslutning på dagen.

Fasta stimulerar fettförbränning och ketos

Hjärnan använder vanligen blodsocker (glukos) som bränsle för sitt arbete. Blodsocker bildas när kroppen bryter ned maten, främst kolhydrater. Men när tillgången på blod­socker är låg kan hjärnan kan istället använda ketoner (kort för ketonkroppar) som energi.

Ketoner är energimolekyler som bildas i levern när fett bryts ner till fettsyror. Tillståndet kallas ketos. Det snabbaste sättet att nå ketos är att inte äta någonting alls (fasta). Eller så äter man en ketogen kost, med hög andel fett och ett minimum av kolhydrater. Nivån av insulin blir då mycket låg och fettförbränningen ökar.

Läs mer: Diet Doctor: Hur påverkas hjärnan av fasta?
Diet Doctor: Ketogen kost för att förebygga och behandla Alzheimers sjukdom

Ketoner välgörande vid demens

Glukosmetabolism i hjärnan. Blått = låg ämnesomsättning, få aktiva celler. Rött = hög ämnesomsättning, många aktiva celler.

Vid demenssjukdom som Alzheimer minskar hjärnans förmåga att använda blodsocker som bränsle. Ny forskning tyder på att det då är möjligt att förbättra hjärnans funktion genom att tillföra ketoner.

Kanadensaren Stephen Cunnane forskar kring Alzheimers sjukdom vid University of Sherbrooke, Quebec. Han menar att ketoner kan användas för att förebygga, fördröja eller sakta ner sjukdomen (föreläsningen är på engelska).


Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist, sedan instruktör/receptionist på gym och därefter arbetsterapeut. Ledig tid fylls med lättja, naturupplevelser, kallbad och skräp-plock.
Detta inlägg publicerades i Fasta och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fru Olssons fasta: Andra veckan

  1. Britta G skriver:

    God morgon Fru Olsson!
    Jag vet inte riktigt hur jag hamnade på din blogg första gången, gjorde förstås en sökning av något intressant :-). Tittar in då och då eftersom det du skriver om passar så bra in i mitt eget tänk, även om du kommit betydligt längre med många funderingar. Det som fångar mig allra mest just ju är dina inlägg om fasta, har sååå många extra kilon. Tack för att du inspirerar och informerar och tipsar och delar med dig.. !

    Gillad av 1 person

  2. maria65a skriver:

    Intressant blogg. Jag kör keto (20g kolhydrater) och 16:8. Har inte fastat längre tider sedan jag fick cellgifter då jag fastade 72 timmar ”före, efter, under” behandlingen. Jag mår bra av fasta, kroppen verkar gilla det mentalt men vikten sitter som berget. Kanske en biverkan av att äta antihormoner och ha hypotyreos.
    Ska bli intressant att följa dig!

    Gilla

  3. maria65a skriver:

    Nu har jag läst på Ramos sida om 36-42 timmars fastan 3 gånger i veckan och det verkar intressant. Det är väldigt ofta och jag tänker att det blir intressant att se hur kroppen svarar på det. Ska starta på söndag! Tack för bra länkar till något som jag inte tänkt på 🙂

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.