Fru Olssons fasta: Kvinnor har svårare förlora kilon

Del 4. Megan Ramos har lång erfarenhet av fasta som behand­lings­metod mot övervikt. I sin forskning har hon noterat att fasta fungerar olika för män och kvinnor. Därför måste de använda olika upplägg för att nå önskat resultat.

Ramos är en av krafterna bakom Intensive Dietary Management, som hjälper människor med övervikt och diabetes. Behandlingen handlar till stor del om fasta och låg­kolhydrat­kost.

Skillnad mellan kvinnor och män

Kvinnor som vill gå ned i vikt har ofta en historia av upprepade bantningsförsök bakom sig. Och ofta har de använt sig av dieter som byggt på att dra ned på antalet kalorier. Kalori­restriktion resulterar tyvärr i att kvinnornas ämnesomsättning sjunker. De lär sina kroppar att klara sig på allt färre kalorier. Och det är förödande för varje nytt försök att gå ned i vikt.

Män har ofta inte bantat i samma utsträckning, och har en högre ämnes­omsättning. Det gör att när män börjar med periodisk fasta, som 16:8 eller 24-timmarfasta, så börjar de gå de ned i vikt genast. Det gäller de flesta män, såvida de inte har diabetes.

Kvinnorna, däremot, behöver ofta fasta längre tid för att få något att hända. Ramos har i sin praktik sett att 3642 timmars fasta tre gånger i veckan gett goda resultat, där 42 timmar varit det mest framgångsrika fasteprotokollet för överviktiga kvinnor.

Kroppsfettet försvinner i olika takt

En förväntad viktförlust för 36-timmars fasta är drygt 2 hekto kropps­fett, enligt Ramos. Men överviktiga kvinnor i början av sin fasta går ofta ner betydligt mindre, säger hon. Medan män blir av med mer: ungefär 4,5 hekto kropps­fett per fastedag de första 2–4 veckorna.

Det är först vid 46 veckor av periodisk fasta som kvinnor börja märka av en förändring, och deras vikt­förlust kan börja närma sig männens: cirka 4,5 hekto per fastedag. Vid den här tiden börjar däremot männens viktnedgång att sakta ned.

Efter 8 veckors fasta är viktnedgången lika för män och kvinnor: drygt 2 hekto kropps­fett per fastedag, enligt Ramos erfarenhet.

Fasta bygger muskler

Under fasta bildar kroppen tillväxthormon (HGH) som kan bidra till att bygga muskler och återuppbygga benmassa. Det kan göra att vågen kanske inte visar så mycket minus som man tänkt sig. Men det är inget att vara besviken över. Det är inte ovanligt att man blir slankare, trots att vikten på vågen inte minskat så mycket. Kroppen får en hälso­sammare sammansättning, med mindre fett, mer muskler och starkare skelett, säger Ramos.


Referens
Ramos, M. (2018). Losing Weight for Women and Men – Women and Fasting Part 2
https://idmprogram.com/losing-weight-for-women-and-men-women-and-fasting-part-2/

Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist och sedan personlig tränare/receptionist på gym. Fast numera försörjer jag mig som arbetsterapeut.
Det här inlägget postades i Fasta, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Tack för din kommentar!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.