Fru Olssons fasta: Att krympa en klimakterietant

Del 1. Jag har ätit lågkolhydratkost i varierande grad i några år nu. Det startade 2013 med ett aktivt beslut att sluta äta livsmedel tillsatt socker. Då körde jag även kaloribantning och lyckades gå ned en massa onödiga kilon, vilket kändes underbart.

Med tiden har jag plockat bort ris, pasta, majs, bröd, vetemjöl, och allt mer gått över till en lågkolhydratkost med animaliska proteiner, fett och grönt. Med nötter och frön och lite mejerier som guldkant på tillvaron.

Dessutom har jag tillämpat periodisk fasta, mest 16:8. Det vill säga bara äta under åtta av dygnets 24 timmar, och fasta 16 timmar.

Fasta passar mig utmärkt. Jag har inga problem att hoppa över på frukost och lunch, så länge jag har sinnet upptaget med annat.

Och jag mår bra av att skippa socker och mjöl. Men jag har ändå inte känt mig i helt full fräs sedan jag drabbades av en utmattningsreaktion 2015. Sömnen är usel och jag har inte haft energi att träna som jag kunde förr. Så de tappade kilona har återvänt.

Hösten 2018 väger jag strax under min ”smärtgräns” på 70 kilo. Det mesta sitter under midjan, på ett sätt som det inte gjort tidigare. Gissar att det är ett klimakteriefenomen. Jag har knappt några kläder att ta på, eftersom jag gjorde mig av med mina ”stora” kläder när jag gick ned i vikt senaste gången.

Inspirerande föreläsning om fasta

I slutet av oktober 2018 lyssnade jag på föreläsningar från eventet Low Carb Houston (via Kostdoktorn). Bland annat talade Megan Ramos.

Tillsammans med faste-experten och njurspecialisten Jason Fung driver hon Intensive Dietary Management, ett program som hjälper människor med övervikt och diabetes typ 2. Behandlingen handlar till stor del om fasta och lågkolhydratkost.

Megan Ramos är forskare, och berättade om erfarenheter från patientarbetet. Bland annat om olika upplägg för fasta, och för vem de lämpar sig (se tabell nedan).

En erfarenhet de gjort var att kvinnor, som passerat klimakteriet och har en historia av upprepade bantningsförsök bakom sig, har svårare att gå ned i vikt. Ramos recept för framgång för den gruppen är 36–42 timmars fasta tre gånger per vecka.

Gissa om jag spetsade öronen! Jag kände att det här kanske var värt att testa. Även om det lät både svårt och mycket med 36 timmar utan mat, inte bara en gång i veckan utan tre!

Så jag satte mig ned och räknade på det. Gjorde ett schema för veckans fasta och ätande, för att se hur jag skulle få ihop det. I kommande inlägg ska jag berätta hur jag har gjort, och hur det går.


Alla inlägg i serien

Om Fru Olsson

Fabriksarbetare som blev journalist och sedan personlig tränare/receptionist på gym. Fast numera försörjer jag mig som arbetsterapeut.
Det här inlägget postades i Fasta, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Tack för din kommentar!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.