Självmassage sätter fart på lymfan

Mina ben blir tunga och svullna om jag inte använder stödstrumpor, eller när jag slarvar med motionen. Jag tänker att jag lider av ett trögt lymfsystem, eftersom det kan visa sig som ödem (svullnad, vätskeansamling).

Lymfsystemet  är en viktig del av kroppens reningssystem och immunförsvar, och producerar 2-4 liter lymfvätska per dygn.

Lymfsystemets viktigaste uppgifter:

  • Bekämpa infektioner.
  • Avlägsna gamla, skadade eller främmande celler, till exempel gamla röda blodkroppar eller tumörceller.
  • Transportera lymfa från vävnadsvätskan till blodet.
  • Transportera fett från tarmen till blodet, som sedan sugs upp av lymfkärlen.

Lymfan har ingen pump, och cirkulerar inte av sig själv. Det är muskler och diafragma som driver på transporten av lymfvätska. Andningen har därför stor påverkan på transporten av lymfa i kroppen. Inandning aktiverar diafragman som pumpar igång systemet. Utandning aktiverar parasympatiska systemet som verkar avslappnande på musklerna.

Tecken på ett trögt lymfsystem

  • Ofta känna sig frusen och kall.
  • Svullna ben, fötter och fingrar.
  • Åderbråck och celluliter
  • Svårt att gå ner i vikt eller bli av extra kilon.
  • Sömnproblem, och ben som somnar.
  • Återkommande förkylningar och slem i hals och näsa.

Varför blir det stopp? Stillasittande är förödande för lymfsystemet. Men det kan också bero på stress, hormoner, mediciner. Övervikt kan vara stagnation i lymfsystemet, och inte fetma.

Så när det känns som skinnet ska spricka på vaden av vätskeansamling så gör jag lite ”änglavingar” och självmassage. Det är förvånansvärt effektivt och enkelt. Jag känner direkt när lymfan kommer igång. Det går som rysningar längs armarna.

Änglavingar är en övning där man tar fem djupa andetag. Vid inandning lyfter man armarna rakt upp. På utandning förs armarna  i en halvcirkel nedåt – som vingarna på en ängel. Änglavingarna fungerar som en vakuumpump som skapar sug och stimulerar lymfsystemet.

Självmassage för att sätta igång lymfan består av mjuk beröring där man föser vätskan åt rätt håll. Svenska Ödemförbundets film nedan visar både änglavingar och massage (övningarna visas en bit in i filmen).

Egenbehandling med självlymfdränage

Lymfterapeut Helena Janlöv Remnerud visar hur man gör självlymfdränage (SLD).

Andra sätta att få fart på lymfan är motion, torrborstning, bastubad, hoppa studsmatta, dricka vatten (inte kolsyrat) och använda stöd­strumpor.

Enligt Karin Björkegren Jones kan lågkolhydratkost också vara bra mot lymfproblem. Hon har skrivit boken Omstart – för en starkare, renare och friskare kropp med tips och råd för ett bättre flöde i lymfsystemet.


Referenser

1177.se. (2005). Lymfsystemet. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Kroppen/Immunforsvaret/Lymfsystemet/ 
Björkegren Jones, K. (2017). Omstart: för en starkare, renare och friskare kropp. https://libris.kb.se/bib/20008611 
Kurera. (2017). Så sätter du fart på lymfsystemet. https://kurera.se/sa-satter-du-fart-pa-lymfsystemet/
Svenska Ödemförbundet. (2018). Lymfsystemethttps://www.svenskaodemforbundet.se/faktabank/lymfsystemet/

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Tack för din kommentar!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.