Vad händer i kroppen vid fasta?

Kroppens främsta bränslen är glukos (blodsocker) och fett. Finns glukos tillgängligt väljer kroppen alltid det i första hand.

Efter en måltid ökar nivån av glukos i blodet. Det stimulerar bildningen av hormonet insulin. Insulinets roll är att hjälpa glukos in i muskler eller hjärna så att det kan användas som bränsle. Kommer det mer glukos än vad som behövs för kroppens arbete, lagras överflödet i musklerna och levern, i form av glykogen.

Om det inte finns något glukos tillgängligt går kroppen över till att förbränna av fett.  Kroppens fettdepåer fungerar som ett matförråd. Därför klarar människan att utstå perioder när det är ­brist på mat. Det vill säga att växla från att förbränna glukos till att bränna fett som energi.

Fasta är inte liktydigt med svält. Fasta innebär att frivilligt avstå från mat under en begränsad tid. Risken att bli undernärd av en fasteperiod är minimal, både när det gäller energi och mikronutrienter (vitaminer och mineraler).

Faktum är att ämnesomsättningen ökar vid fasta. Fyra dagars fasta kan öka ämnes­omsättningen med 14 procent. Det kan jämföras med dieter som innebär att dra ned på kalori­erna. Där sjunker istället ämnesomsättningen.

Lågkalorikost gör att kroppens ämnesomsättning anpassar sig till den nya lägre nivån och stannar där även efter att man slutat äta sin lågkaloridiet. Det blir med andra ord ännu lättare att lägga på sig efter bantningskuren.

(Kostdoktorn | Därför är fasta mer effektivt än kaloriräknande)

Fastans fysiologi – detta händer när vi inte äter

Efter 6–24 timmars fasta: När vi fastar sjunker nivån av blodsocker och insulin i blodet. Om det inte finns tillräckligt med glukos till kroppens arbete börjar den ta av det lagrade glykogenet. Det lagret räcker cirka ett dygn.

24 timmar till två dagar av fasta: När lagret av glykogen är slut börjar levern tillverka nytt glukos av aminosyror  (byggmaterial till kroppens proteiner) genom en process som kallas glukoneogenes (”till­verk­ning av nytt glukos”). Hos personer som inte har diabetes sjunker då blodsockret, men håller sig inom det normala omfånget.

Efter två-tre dagar av fasta: Nivån av blodsocker och insulin är nu mycket låg. Det stimulerar en process som kallas lipolys, det vill säga nedbrytning av fett till bränsle.

  • Kroppens fettlager består av triglycerider. Triglyceriderna bryts ner till glycerol och tre kedjor av fettsyror. Fettsyror kan användas direkt som energi av många vävnader i kroppen.
  • Hjärnan kan inte använda fettsyror som bränsle. Hjärnan använder istället de ketonkroppar (ketoner) som bildas av nedbrutna fettsyror när man fastat tillräckligt länge.

Efter fyra dagars fasta: Förbränningen av lagrat fett fortsätter. Cirka 75 procent av den energi som hjärnan använder består nu av ketoner, främst betahydroxibutyrat och acetoacetat, som kan öka mer än 70-falt vid fasta.

Efter fem dagars fasta:

  • Energin till kroppens basala ämnesomsättning kommer nästan helt och hållet från fria fettsyror och ketoner.
  • Nivån av stresshormonet noradrenalin ökar och hindrar att ämnes­omsättningen sjunker.
  • Nu produceras också höga nivåer av tillväxt­hormon för att bevara kroppens muskler och vävnader. Under en femdagarsfasta mer än fördubblas frisättningen av tillväxt­hormon.
  • Insulin bidrar till att det samlas salt och vatten i njurarna. Eftersom fasta sänker nivån av insulin kommer överflödigt salt och vatten att försvinna ur kroppen. Under fastans fem första dagar kan vikten minska med upp till 0,9 kilo per dag, på grund av detta.

Kroppen bränner fett – inte muskelmassa

Vid glukoneogenesen används protein för att producera glukos. Men det innebär inte att kroppen förbränner muskelmassa för att skapa glukos. Visserligen bryts överflödigt protein ner till glukos. Men det består av bindväv, hud, gamla celler och annat ”skräp” från cellerna. Det är en process som kallas autofagi, som är en viktig städprocess i kroppen.

Efter en period av nedbrytning bygger kroppen åter upp de proteiner som använts: slut­skedet för cellens förnyelseprocess. Nedbrytningen av gammalt protein är nödvändig för cellernas förnyelse.

Olssons universum | Fasta sätter fart på autofagi

Lång­­tids­­studier på periodisk fasta visar att fasta är mer än fyra gånger så effektivt för att bevara den procentuella muskelmassan jämfört med dieter som innebär att dra ned på kalorierna. Kroppen använder inte muskelmassa som bränsle förrän alla fettförråd är förbrukade.


Källor

Kostdoktorn: Så påverkar fasta fysiologi och hormoner (av Jason Fung, originaltext på engelska från Intensive Dietary Management, Fasting Physiology – Part II)

Mina inlägg om fasta

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vad händer i kroppen vid fasta?

  1. Tonymalmqvist skriver:

    Det här något som vi alla skulle behöva på att testa, det är ju trots allt en reningsprocess det handlar om.

    Liked by 1 person

  2. Anni skriver:

    Hej, Intressanta teorier, men man ska nog ta allt man läser om kost och hälsa med en nypa salt. Dagens sanning kan lätt bli morgondagens felaktigheter och de som skriver om detta är nästan alltid folk som försörjer sig på sina teorier (ex Kostdoktorn) och gör allt för att hitta artiklar som stödjer deras hypoteser, medan de ignorerar rön som ifrågasätter deras ”levebröd”. 😉

    Gilla

    • Mrs Olsson skriver:

      Ja, det gäller att kritiskt värdera sina källor i dessa tider av ”fake news”.

      Personligen har jag stor tilltro till doktor Jason Fung som är källa till detta inlägg. Han är kanadensisk njurspecialist som framgångsrikt behandlat patienter med diabetes typ 2 med hjälp av fasta. Han beskriver själv att många av hans patienter inte har råd med dyra behandlingar och medicin. Då är fasta utmärkt eftersom det är gratis, och ger god effekt.

      Gilla

  3. /B.J. skriver:

    Tack för en bra sammanställning/beskrivning av fastans verkingar! Har just brutit min 5-dagars höstfasta……..kan bara säga att mat är gott 😉

    /B.J.

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Jag har varit på väg att inleda höstens fasta, men inte hittat ett bra tillfälle. Nu ger du mig inspiration! 🙂

      Gilla

      • /B.J. skriver:

        Förstår vad du menar, jag upplever själv det ganska ”torftigt” att inte äta under mina fastor. Men det uppvägs mer än väl av belöningen när fastan är bruten. Brukar uppleva en smaksensation som hänger kvar flera dagar. Mmmmm! 😉

        /B.J.

        Liked by 1 person

  4. villacalifornia skriver:

    Inget nytt för mig som diabetiker, en otroligt nyttigt att läsa för alla andra tror jag…
    Tack för att du uppmärksammar detta!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.