Lite gör-det-själv i klädkammaren

Idag har jag underhållit grannarna med att borra i stenhård betong. Ett projekt som jag planerade skulle ta drygt en timme, visade sig kräva hela förmiddagen innan det var klart. Ändå krånglade det mindre än vad det vanligtvis gör när jag idkar ”gör-det-själv”.

Efter stamrenoveringen krympte min klädkammare betydligt. Något ventilationsrör som skulle dras just där. Mitt utmärkta linneskåp med hyllor försvann. Kvar blev bara en klädstång med EN hylla över. Därutöver bara tomrum.

Hittills har jag haft en bokhylla Billy i garderoben (60 centimeter bred) som passade i det utrymme som blev kvar bredvid det inbyggda ventilationsröret. Men saker började trilla ned bakom, helt omöjliga att nå utan att dra ut hela bokhyllan. Dags att ta itu med förvarings­problemet.

Efter lite nätsökning hittade jag de billigaste tillbehören på favoritbutiken Clas Ohlson. Två väggskenor (160 cm) och tio korta konsoler, plus en låda skruv. Det gick på drygt 400 kronor.

Först hade jag funderingar på att köpa hyllplan också. Där var Ikea billigast. Men att släpa dem på bussen från Torp kändes så där. Så jag bestämde mig för att slakta Billy-hyllan, och göra hyllplan av sidorna. Jag har ju ändå ingenstans att göra av den nu.

Pluggarna krävde åtta millimeters borr. Trots att jag hävde mig mot borrmaskinen med hela min kraft så kom jag knappt halvvägs på första hålet. Dammet yrde och svetten lackade. Skulle jag behöva ge upp redan i starten?

Men fru Olsson är envis. Genom att tricksa med att borra ett smalare hål först, och borra upp det med åttan sedan, så överlistade jag betongen. Åtta hål, alla hamnade på rätt ställen när jag väl fick dit väggskenan. Hallelulja!

Såga isär hyllan var ingen konst, bara skräpigt. Nu har jag massor av förvaring. Och äntligen plats för dammsugaren, och slipper ha den på skohyllan i hall­garderoben. Sååå nöjd!

Före stamrenovering, och nu:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Pyssel, stamrenovering och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lite gör-det-själv i klädkammaren

  1. Så händig du är! Bravo – applåder!
    Tråkigt att stambytet ställde till det, men du lät dig ju inte nedslås 🙂

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.