Mer om serotonin – vägen till lycka

2013 förändrades mitt liv efter att jag hade sett en föreläsning med forskaren Robert Lustig (Sugar: the bitter truth). Han var mycket övertygande. Efteråt bestämde jag mig för att sluta äta tillsatt socker. Jag som varit en godisråtta hela livet.

Häromdagen såg jag en videosnutt om hans nya bok The hacking of the American mind. Du hittar den sist i inlägget. De fakta han presenterar kan bli lika omvälvande för mitt liv just nu, när jag är på jakt efter vägar att optimera mina nivåer av serotonin.

Att skilja mellan lust och lycka

Lustigs tes är att vi har blandat ihop begreppen lust/njutning (pleasure) och lycka (happiness). Många tror att de är synonymer för samma sak. Men i själva verket är det två helt skilda saker. Lust styrs av dopamin, medan lycka styrs av serotonin.

Lustig förklarar skillnaden så här:

  • Lust: det här känns bra – jag vill ha mer!
  • Lycka: det här känns bra – jag är nöjd!

Dopamin är en signal­substans i hjärnan, som är kopplad till belönings­systemet. Dopamin fungerar stimulerande – ger oss kickar.

När dopaminet flödar från nervcellerna och stimulerar (exciterar) receptorer på andra nerv­celler – då upp­lever vi njutning (pleasure).

Bild lånad från Hjärnguiden.

Men baksidan är att om nervcellerna exciteras för mycket och för ofta stänger receptorerna av. Det är en skyddsmekanism i hjärnan. Det krävs då allt mer dopamin för att uppleva samma belöning (nedreglering). Man utvecklar med tiden tolerans, som är ett tecken på beroende.

Dopamin är kopplat till olika beroenden, som tobak, droger och alkohol men även mat, söt­saker, och beteenden som skapar spänning och lust.

Medan receptorn för  dopamin (lust) ned­regleras vid ökad stimulering, händer inte detta med receptorn för serotonin (lycka). Serotonin fungerar tvärtom, och kan därför inte leda till beroende. Serotoninet stänger av sin receptor (inhiberande), och leder då till  känslor av tillfreds­ställelse.

Men det finns en sak som hämmar serotonin: nämligen dopamin. Så ju mer lust en människa söker desto mer olycklig blir hon.

Lycka kan inte köpas för pengar

Shopping, spel, tobak, porr, alkohol, droger, skräpmat, sötsaker kan ge kickar i  hjärnan, men de kan inte skapa varaktig  känsla av lycka. Istället kan dessa beteenden leda till beroende, hälsoproblem och olycka.

Lustig säger att lycka inte kan köpas för pengar, men är möjlig för varje människa, genom de fyra C:na:

Connect Kontakt med andra människor är oerhört viktigt. Relationer stimulerar den empatiska förmågan. Men det ska vara ansikte mot ansikte. Att ha kontakt via sociala medier duger inte. Där är det dopamin-kickarna som sätter in, när vi söker upp­märk­samhet, och räknar antalet Gilla.

Contribute: Bidra till något utanför sig själv. Att bidra till en bättre värld för andra människor – inte genom en fet plånbok, utan genom goda handlingar. Till exempel i sin arbetsmiljö, för sina grannar och vänner, som volontär i olika verksamheter.

Cope: hantera stress, och därmed öka sin serotonin-nivå. Multitasking – att göra flera saker samtidigt – är ett effektivt sätt att sabba sitt serotonin, menar Lustig. Tre viktiga komponenter är:

  • god sömn
  • mindfulness
  • motion (sänker dopamin och ökar serotonin, minskar stress)

Cook: Laga sin mat av goda råvaror, för att ha koll på vad det är i den. Snabbmat och halvfabrikat är ofta fulla med socker. Tre saker i kosten bidrar till serotonin:

  • Tryptofan krävs för att tillverka serotonin. Men det är den aminosyra som är mest sällsynt i vår mat. Finns i fisk.
  • Fettsyran omega 3 (finns i fet fisk). Välgörande för hjärnans nervceller.
  • Fruktos driver upp dopamin (fruktos är den ena molekylen i vanligt strösocker). Det  bör därför  undvikas.

Brist på serotonin

Allvarlig brist på serotonin kan leda till att man drar sig undan sociala situationer, och får svårt att relatera till andra människor, skriver Martina Johansson i sin bok Hormon­bibeln.

Låg nivå av serotonin ger fientliga tankar mot andra människor, och känslor av att andra är emot en. Medan höga nivåer kan ge känsla av gemenskap och vänliga tankar mot andra, även de man inte känner.

Johansson skriver att det är möjligt att påverka sin hjärnkemi och öka sina nivåer av serotonin genom att aktivt tänka gott om de människor man möter. ”Börja gilla andra så gillar andra dig tillbaka” är hennes tips.


Referenser
Hjärnguiden. (2009). Dopamin. Hämtad 2017-09-25 från http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=94
Johansson, Martina. (2014). Hormonbibeln: hormonoptimering för den moderna människan. Sundbyberg: Pagina.
Lustig, Robert. (2017) The hacking of the American mind: The Science Behind the Corporate Takeover of Our Bodies and Brains

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Lästips, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mer om serotonin – vägen till lycka

  1. /B.J. skriver:

    Tack för ännu ett spännande ämne presenterat på ett lättfattligt sätt! Ser fram emot att beta av länk/referens-listan. Men skall först iväg och träffa lite folk…..”ansikte mot ansikte” alltså 😉

    Liked by 1 person

  2. YES! Detta har jag väntat på – TACK! Måste skriva av HELA ditt blogginlägg. Äntligen! Jag håller på att sluta med min SSRI-medicn och letar nu ALL information i just detta ämne. I mitt fall gäller att jag tydligen blir deppig av Paroxetin – ett lyckopiller…
    TACK igen och av hela mitt hjärta. Du är sååå BRA!

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Jag bugar och niger djupt!

      Martina Johansson kommer i dag med en ny Hormonbibel 2.0 för kvinnor. Hon har många bra tips. Har i natt kunnat sova sex timmar i sträck för första gången på evigheter genom att överdosera zink, som hon säger motar kortisol.

      Liked by 1 person

  3. livsglimtar skriver:

    Gillar dina spännande inlägg.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.