Fick se sällsynta bläckfisksvampen

I morse var jag oändligt trött, trots att jag lagt mig tidigt. Det är ingen kvalitet på sömnen, trots att jag numera inte har större problem med att somna på kvällen. Tackar melatonin-tabletten för det.

Hade ingen lust att göra någonting, mer än att slappa. Gråtrist väder, med regn hängade i luften. Men eftersom Bohusläns museum har skördefest i helgen – med bland annat stor svamp­­utställ­ning – måste jag ju passa på att gå dit. Förra året fyndade jag kalas­god, dals­länsk vildsvinskorv.

Det lönar sig alltid att bekämpa lättjan. Tre vildsvinskorvar för 100 kronor. Och svamp­utställningen var diger, med massor av svamp och svampkunniga konsulenter att fråga. Hade sikte på att lära mig rimskivling (tidigare rynkad tofs­skivling) denna gång. Men jag fick även lära mig ametistkantarell, blodsopp, rutsopp.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Och en raritet tronade mitt på bordet: en sällsynt bläckfisksvamp, som egentligen kommer från Australien. Detta exemplar var plockat på Orust. Bläckfisksvampen är släkt med stink­svampen eller liksvampen, och luktar därefter. Det var därför den var inglasad.

Att torka svamp

Min hatthylla har blivit ett utmärkt ställe att torka växter på. Det går oerhört snabbt, tack vare den nya ventilationen som installera­des i samband med stam­renoveringen. Tratt­kanta­reller torkar på ett par dagar.

Och i torsdags skivade jag några karljohan-svampar tunt med mandolin. Redan dagen efter hade skivorna torkat ihop betydligt. Jag hade lagt ut dem på tidningar på tre plastlock (från förvaringslådor). Idag får de rum på en bricka, och lär vara förvaringstorra inom en vecka.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fick se sällsynta bläckfisksvampen

  1. Anki skriver:

    Hej Mrs Olsson! Nu blev jag faktiskt lite avundsjuk … tänk att du fått se bläckfisksvamp … wow!
    trevligt med svamputställning – jag brukar ordna en sån varje år på hembygdsgården – tyvärr har det inte varit möjligt sedan 2013! Sen har vi haft katastrofår på svampfronten – i alla fall om man vill ha något annat än kantareller på bordet.

    Liked by 1 person

Tack för din kommentar!

