Gulingarna börjar äntligen ploppa upp

Regnet har gjort susen. Idag såg jag nästan hela svampboken ute i markerna: gul kantarell, trattkantarell, falsk kantarell (massor), pepparriska (ännu fler), skägg­riska, blodriska, mandelkremla, karl­johan, brunsopp, olika strävsoppar, tagg­svamp, rök­svamp, fjällig bläcksvamp, flug­svampar av olika sorter, citrongul slemskivling.

Men jag plockade bara karljohan och kantarell. Några pinfärska, fina taggsvampar också.

Det var fridfullt i skogen, eftersom det var mitt på en vardag. Jag njuter verkligen av stressfri tid,  utan måsten. Och jag hade turen att klara mig från både regn, hagel och åska, som tydligen drabbade när­området.

Det blev ett stort lass med svamp som fick följa med hem. Har rensat och stekt halva kvällen. Sedan blev det fredagsmys med kantarellfrossa och kycklingleverpastej. De’ du!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gulingarna börjar äntligen ploppa upp

  1. villacalifornia skriver:

    Hösttecken 😦
    Men man får väl acceptera det… 😉

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.