Så visar sig brist på serotonin

Jag läser boken Beroendehjärnan: mekanismerna bakom socker- och matberoendeLetar efter ledtrådar till mitt ätbeteende. Och en del pusselbitar faller på plats direkt. Till exempel att jag nog lider av brist på serotonin (vilket i och för sig inte kommer som en över­raskning).

Serotonin är en så kallad neurotransmittor. En signalsubstans i hjärnans nervsystem, som är viktig för att vi ska känna väl­befinnade och god självkänsla.

Låga nivåer av serotonin kan visa sig som oro, malande tankar och ångest, eller ännu värre: tvångshandlingar och asocialt beteende. Låga nivåer är också kopplade till känslor av hunger.

Låg nivå av östrogen bidrar till lågt serotonin, vilket kan visa sig i övergångsåldern. Även stress sänker nivåerna av serotonin.

Symtom som kan tyda på serotoninbrist:

  • Tvångsbeteenden, ätstörningar
  • Ångest, panikattacker, fobier
  • Impulsivitet
  • Perfektionism
  • Irritation, negativitet, depression, årstidsdepression
  • Sömnsvårigheter
  • Låg sexlust

Aminosyran tryptofan

Tryptofan är en essentiell aminosyra . Essentiell betyder att kroppen inte själv kan tillverka den utan den måste tillföras via kosten. Tryptofan är en viktig byggsten för serotonin och melatonin (”sömnhormonet”). Därför är den viktigt för sömn, dygnsrytm, avslappning och humör.

Utan tillräckligt med tryptofan i kosten sjunker nivån av serotonin, vilket ökar risken för depression, sömnlöshet, ångest, ilska. Det kan i värsta fall leda till ätstörningar och kemiskt beroende, läser jag i boken Vegomyten (Keith, 2009).

Tryptofan finns främst i proteinrika och animaliska livsmedel, som kött, mjölk och hårdost, men även i spannmål (havre). Vegetabilier inne­håller förhållandevis lite tryptofan. Men vissa nötter och frön har en hög halt av tryptofan, till exempel pumpafrökärnor och chiafrön.

Enligt Keith är mättat fett och kolesterol viktiga för hjärnans serotonin­receptorer. Lågt kolesterol ger låg nivå av serotonin. Därför är lågfett­kost ingen god idé för den som har lågt serotonin och lider till exempel av depression eller ångest.

Socker och choklad är en genväg till att höja serotoninet. Begär efter sötsaker, stärkelse, vin och tobak kan vara tecken på låga nivåer. Även sug efter ost, nötter och öl.

Jag är ju hyfsat sockerfri, men det där med ost och nötter känns bekant… 🙂

När vi äter socker stimuleras utsöndringen av insulin i blodet. Insulin har till uppgift att föra näringsämnen till kroppens celler. Men insulin kan inte låsa tryptofan. Det gör att tryptofanet kan passera från blodbanan till hjärnan.

En hjärna som lider brist på serotonin får plötsligt lite tryptofan som den desperat behöver. Socker- och stärkelserika livsmedel ger den deprimerade en tillfällig kick (Keith, 2009).

Socker kan sabba för serotonin

90 procent av serotoninet finns i mag-tarmkanalen, där det reglerar tarmrörelser. Resten används främst som mättnadssignal i hjärnan och som tillväxtsignal i kroppen.

Fruktos (fruktsocker) är den ena molekylen i vanligt socker, och används även i sötade drycker. Fruktos kan orsaka humörsvängningar och sockerberoende, hos den som är överkänslig. Det beror på att fruktos kan blockera tryptofan.

35-50 procent av befolkningen kan vara överkänslig mot fruktos, som även finns i honung, och i mindre mängder i frukt och grönt. Överkänslighet kan visa sig som diarré, IBS, depression eller humörsvängningar och sockerberoende (Johansson, 2015).

Självdiagnos

Brist på serotonin och tryptofan kan ge sömnsvårigheter, sug efter vissa livsmedel, ned­stämd­het, lågt östrogen på grund av klimakterium, malande tankar. Check!

Och drag av perfektionism och ”tvångs”-ordning-och-reda har jag lidit av hela livet. 😀

Det här med kroppens kemi är en komplicerad historia. Men jag är redo att göra lite biohacking. Så nu har jag beställt både tryptofan och melatonin, som jag ska testa för att se om det har någon effekt på sömnen.

Boken Vegomyten är skriven av en före detta vegan, som blev så sjuk av sin kost att hon började ifrågasätta sin livsstil. Nu är hon hängiven köttätare. Boken är lite stökigt skriven med många infallsvinklar, men ger ett intressant perspektiv som jag inte mött tidigare. Läsvärd för den som funderat på att bli vegetarian.

Referenser
Johansson, M. (2015). Beroendehjärnan: mekanismerna bakom socker- och matberoende. Sundbyberg: Pagina.
Keith, L. (2009). Vegomyten: maten, rättvisan och en hållbar framtid. Sundbyberg: Optimal.
Wikipedia. (2017). Melatonin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin
Wikipedia. (2017). Serotonin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin
Wikipedia. (2017). Tryptofan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryptofan
Wikipedia. (2016). Insulin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Lästips, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Så visar sig brist på serotonin

  1. TACK för all denna information. Jag äter SSRI-medicin mot depression men den har slutat verka sedan jag hamnade i menopaus/klimakteriet för några månader sen. Var också överpedant innan jag fick barn. Gillar dock ff ordning och reda.

    Gilla

  2. Mrs Olsson skriver:

    Roligt att du gillar inlägget. Kroppens kemi är intressant att fördjupa sig i. Men att få ordning på den…

    Gilla

  3. Hej igen! Var beställde du tryptofan ocn melatonin?

    Gilla

  4. Mrs Olsson skriver:

    mialundin.se klicka på hälsoshop.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.