Alternativ till chips

Blänkande, lila auberginer lockade i Willys grönsaksdisk. Bara 6,90 styck. Så jag köpte två. Köpte även billig ekologisk köttfärs, och lök. Tänkte det kunde bli en god röra.

Men så orkade jag inte ställa till med storkok den kvällen. Och köttfärsen hade kort datum och hamnade i frysen. Vad göra med auberginerna? De är ju inte så kul att äta för sig, lite svampiga som de är.

Fick för mig att jag skulle prova att torka till chips. Jag har fått det på café Navet när jag varit där och ätit rawfood. Då har de varit marinerade med någon kryddsås, och smakat gott som tilltugg.

Första försöket skivade jag auberginen med kniv. Det var svårt att få det tunt. Sedan vattnade jag ur skivorna genom att salta på, och låta det ligga en stund och dra ur vattnet. Pressade ur så mycket jag kunde med hushållspapper.

Penslade sedan tunt med en kryddad vinägrett: olja, vinäger, chiliflingor och ett uns honung. Skivorna fick torka på galler i ugn, 50 grader, i många timmar.

Jag blev ganska nöjd med resultatet, även om skivorna hade en del tuggmotstånd. Men det smakade gott.

Igår var jag på loppis, och fick span på en mandolin för 15 kronor. Men den kunde jag ju göra ännu tunnare skivor, tänkte jag, och slog till.

Så det blev ett andra försök. Nu skivade jag väldigt tunna, runda skivor. Vattnade ur, kryddade och la på bakplåtspapper. Den här gången ställde jag ugnsluckan lite på glänt, och vände skivorna efter någon timme när de torkat till.

Torktiden blev bra mycket kortare, och chipsen blev riktigt fina.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Alternativ till chips

  1. villacalifornia skriver:

    Underbart tips!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.