På vägen mot 57

Det där med ålder är inte helt okomplicerat. Vem vill bli äldre, eller se gammal ut? Det gäller att streta emot.

Jag har till exempel slutat med att skriva mitt födelsedatum i mina jobb­ansökningar, för att inte bli åldersdiskriminerad. Senast jag tackade ja till ett nytt jobb fick ”anställaren” faktiskt ringa upp en extra gång för att fråga, eftersom det måste stå med på anställningsavtalet.

I veckan har jag jobbat ihop med ungdomar som bara är hälften så gamla som jag. Hemma hos en vårdtagare blev det prat på planer för framtiden som den ene unge hade. När han berättat klart undrade vårdtagaren vad jag hade för planer för mitt liv.

”Ja, du. Jag som börjar närma mig pensionen funderar mest på att trappa ned.”

Både den unge och den gamla såg ut som fågelholkar i synen. Att jag ska fylla 57 hade de svårt att tro på. Den komplimangen tar jag gärna till mig.

”Du har ju inte en rynka”, sa den gamla med en förtrytsam ton, som om jag for med osanning om min ålder. ”Jodå, men de syns inte när jag har glasögon på”, sa jag.

Med den andra unga hade jag kommit i samspråk om kost och hälsa på lunchrasten. Jag hade helt oombedd gett min syn på innehållet i de varor som hon hade köpt till lunch: socker, sötningsmedel, tillsatser, kolhydrater… Kunde inte låta bli. 😀

Eftersom jag inte hade någon mat hon kunde kommentera blev jag tvungen att berätta att jag själv fastar hela arbetsdagen, och äter första målet när jag kommer hem efter klockan 16. Något som säkert kan verka suspekt för vem som helst (fast en annan ungdom i gruppen bredvid hade hört vad vi pratade om, och dök upp i dörren för att berätta om sin kompis som också börjat med periodisk fasta).

”Vad du går fort” sa den unga senare på dagen, när jag fått ett litet försprång när vi hastade mellan två olika hembesök. ”Jag fattar inte hur du kan ha sådan energi som inte har ätit på hela dagen.”

Jag klappade mig på magen och sa: ”Här är jag min matsäck!”

Och nu har jag kört 1,5 timme på min spinncykel. Trots gäddhäng och gumfläsk: än är det krut i kärringen.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till På vägen mot 57

  1. /B.J. skriver:

    Konstig inställning det där med att inte vilja bli äldre???? Betänk alternativet!

    Njuter själv av varje sekund i mitt liv som faktiskt bara blir bättre och bättre. Tycker att det skall bli cool att snart få fylla sexti 😉

    /B.J.

    Gilla

  2. Laila skriver:

    Hela tiden och oavbrutet 😄

    Gilla

  3. Marianne skriver:

    Jag är 59 år. Även om det syns utanpå att jag inte är tjugo längre, känner jag mig inte gammal. Jag har fått varit frisk, peppar, peppar och känner ingen större skillnad från det att jag var tjugo tills nu. Skulle kanske inte orka och vara ute och dansa hela nätterna, och behöver skönhetssömnen.
    Däremot kan jag uppleva att andra anser att man är för gammal för det ena eller det andra som aldrig har varit ett problem förut.

    Gilla

  4. Laila skriver:

    Jag är väl kärringen mot strömmen antar jag, men jag tycker det är skönt att bli äldre ☺ Ja men, protesterar folk – det är väl inte kul med alla krämpor som kommer med åren. De brukar bli tysta när jag säger att jag har haft krämpor hela livet och kronisk värk sedan tonåren. Gråa hår och rynkor är väl inte hela världen att lägga till. Det är inte alla förunnat att få bli gamla ens. Både min pappa och moster blev bara 50. Dit har jag sju år, så varje år är för mig en vinst i livets lotteri. Kram ❤

    Gilla

  5. Viktigt inlägg! Så tråkigt att vi måste ”skämmas” eller tänka på vad vi kan säga om vår ålder…
    Vi har ju en massa erfarenhet vi som är 50+.

    Liked by 1 person

Tack för din kommentar!

