Nu har jag äntligen doppat mig

Nu har jag badat! Det blåste som bara den, men det var gott i vattnet. Kändes som 20 grader.

Försökte ligga och sola lite på den varma klippan, men började frysa efter en kvart. Så jag tågade till mor istället. Det blev fika på balkongen, där blåste det inte ett dugg. Så nu är jag ganska röd i ansiktet av solen.

När jag gick hemåt snavade över ett redigt snår med stora, solmogna smultron. Plocka massor och hystade i mig på stående fot.

Väl hemma tog jag hand om dagens skörd: kungsmynta (oregano), vresrosor, och späda skott av kärleksört som jag plockat längs Strandpromenaden.

Kärleksörtens blad förvällde jag och smörfräste, och hade till en bit torsk. Hade kungs­mynta i salladen som även kryddades med förra årets kioskvältare: egentillverkad hallonvinäger. Ser att hallonbuskarna dignar av kart. Blir det fin skörd ska jag göra mycket mer vinäger i år.

Nu ligger rosbladen på tork på hatthyllan tillsammans med hallonblad från igår. Det doftar ljuvligt när jag går förbi. Imorgon blir det tåget söderöver. Fem mil, ungefär.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nu har jag äntligen doppat mig

  1. TonyMalmqvist skriver:

    Trevlig blogg du har. Här har du världens badkruka, ska helst vara 25 + i vattnet. 🙂

    Liked by 1 person

  2. bergalott skriver:

    HurtStina. Nu kan du kalla dig det också. Bada i havet… nuuu??? Hujedamej.
    😀

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.