En väldigt grön lördag

Att motstå en liten, grön stekpanna (för ett ägg) klarade jag inte. 15 kronor så blev den min. Ursprungligen från Åhléns, men second hand har bättre pris. Jag har redan använt den två gånger idag: lunch och middag.

Fyndade eko-köttfärs med kort datum häromdagen. Det blev tre rejäla portioner med små pannbiffar. De passade alldeles utmärkt att värma i den lilla pannan. Jag kan bli lycklig för väldigt små saker nuförtiden.

Förutom pannan fick jag dessutom med mig två limegröna stearinljus (åtta kronor), en liten, retro sås-snipa (smør­smelt) från Stavangerflint (15 kronor) och en stuvbit i lin för två spänn från loppisbesöket.

Efter cityronda och lunch på balkongen travade jag till skogen. Eftersom 300 gram nässelpulver kostar 135 kronor bestämde jag mig för att gratis är bättre. Även om det innebär lite omak. Jag har ju gott om tid, gummihandskar och sekatör.

Servera med ägghalva.

Vid Tureborgen finns stora stånd med nässla, det visste jag. Tänkte att om de är för upp­vuxna så klipper jag ned och väntar på nya skott. Men jag fick ihop en halv papperskasse, som jag nu har förvällt och packat i små lådor till frysen.

Lite späda hallon­blad att torka till te plockade jag också på hemvägen.

Lite fräst lök, buljong och nässla som mixas slätt blir en god soppa tillsammans med ett kokt ägg. Jag har ätit det efter fastan (hade nässla i frysen sedan tidigare). Jag mår bra i magen av nässlorna, och så är de rika på mineraler och vitaminer, och en massa andra nyttigheter, sägs det (Kurera: Därför ska du äta nässlor). Jag till och med sparar det brunfärgade förvällningsvattnet och dricker som morgondryck.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Natur & väder, Prat om mat, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En väldigt grön lördag

  1. villacalifornia skriver:

    Grönt är skönt!

    Gilla

  2. bergalott skriver:

    Den här våren gick om intet vad gäller att plocka färska skott av vare sig nässla eller björkblad som jag hade tänkt. Men nu när jag kan lyfta benen ordentligt så ska jag ta mig 17 ut och ta för mig.
    Du inspirerar och jag får tacka dig för påminnelsen. 😀

    Liked by 1 person

  3. livsglimtar skriver:

    Så gott med nässelsoppa, men jag får bara sukta efter en tallrik soppa. Jag får för högt Hb och tappas då på blod, tror inte extra tillskott med järn passar min kropp. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.