X-journalistens uppdaterade solstol

För några veckor sedan fyndade jag en stuvbit för 15 kronor. Tyget var tryckt med tidningsartiklar. Sånt ligger förstås varmt om hjärtat på en x-journalist och -redigerare.

Nu gällde det bara att få tag i ett par skum­gummi­bitar. Planen var att sy en sittdyna till min Hillers­torp balkongstol. Även den ett loppis­fynd (100 kronor).

Igår fann jag en urblekt, tredelad sol­stols­dyna i grönt (20 kronor), som jag med visst besvär släpade hem genom stan.

Jag hade tur: tyget räckte precis runt dynan på bredden. Bara att sy ihop. Jag placerade sömmen mitt bak.

Det gröna tyget tog jag bort. Ryggdynan kompletterades med en liten huvudkudde som klipptes till av den tredje delen på dynan. Sömmen upptill kunde jag sy på maskin, men nertill fick jag sy för hand. Jag har inga talanger för broderi och finsömnad, men det blev ändå hyggligt. Eftersom tyget var lite grovt var det lätt att sy ”osynligt”.

Eftersom jag inte kom åt att maskinsy någon söm mellan sitt- och ryggdynan, bestämde jag mig för att använda knapparna för att få det stadigare och fästa tyget mot dynorna.

Knapparna var ju gröna, men färgades snabbt om med en rejäl tuschpenna (som jag hittat ute på en av mina promenader. Miss­tänker att det var någon klottrares 😡 ).

Ett resårband från min gamla pulsmätare – den som spar hon har 😀 – syddes på för att hålla dynan på plats mot ryggstödet. Och även svarta knytband i sidorna i höjd med sitt­dynan så att den ligger stadigt.

Nu har jag provsuttit med en kopp kaffe, och känner mig förbaskat nöjd. Ny sittdyna för 35 kronor och lite svett vid symaskinen. Minimalism, väl?

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Pyssel och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till X-journalistens uppdaterade solstol

  1. Verkligen passande för en ex-journalist och redigerare.
    Så vi jobbar, har jobbat, med samma saker då – kul!
    Kanske du skrivit det förr men i så fall har jag glömt det 🙂

    Liked by 1 person

  2. rabarberpolisen skriver:

    Så genialiskt…najs!!! 😀

    Liked by 2 people

  3. Laila skriver:

    Härligt! Gillar återbruk 😊

    Gilla

  4. villacalifornia skriver:

    Precis min smak, både stuven med tidningstryck men också att skapa något nytt….
    Spännande…

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.