Efter studentfest kom fasta

Efter att ha slarvat med bullar på jobbet i förra veckan fortsatte jag av bara farten. På tors­dagens studentfirande gick jag ”all-in”.

Förutom härlig, marinerad fläskfilé med sallad och goda tillbehör satte i mig massor av inte särskilt kolhydratsnåla godsaker: smarriga lax­snittar på surdegsbröd, kokoskakor med lakrits, marsipantårta och annat som jag vanligen inte äter.

Jag får skylla på den allmänna feststämningen och alkohol. Eftermiddagen blev lång med bubbel, rödvin, och fram emot kvällen kom smarrig päronlikör fram ur barskåpet.

Ett redigt kalas (tack för det!), men förödande. När jag kom hem på kvällen hade jag gravid-mage, sjunde månaden. Och den var kvar även dagen efter. När jag vägde mig var siffran drygt fem kilo mer än för en månad sedan. Sanslöst.

Av all alkohol blev jag var seg och håglös i flera dagar. Som dränerad. Så kan vi inte ha det (för att citera politikernas senaste modefras).

Jag hade tänkt att ta en fastekur på minst fem dagar innan jag börjar jobba heltid efter midsommar. Nu var det läge!

Igår, på tredje fastedagen släpade jag mig till gymmet efter flera dagar på sofflocket. Kände mig lite darrig i benen när jag promenerade iväg. Så jag hade inte stora förhopp­ningar på prestation. På önskelistan stod lite löp-inter­valler på rullbandet, men jag kunde tänka mig ett lojt roddpass om orken skulle tryta. Bara för att göra någonting.

Redan under uppvärmningen (15 minuter) började jag svettas ymnigt. Det var trögt att få upp pulsen, och jag började flåsa redan på låg nivå. Det bådade inte gott. Men jag drog på lite löpvänlig musik i spelaren och började småjogga i alla fall.

Men mot förmodan: efter tio minuter kändes det redan bättre, och jag vågade mig på att köra pulshöjande intervaller. Kroppen svarade! Efter 20 minuter av intervaller med bra puls var jag som återuppstånden från de döda. Mirakel!

Tredje dagen av fasta kan nämligen vara jobbig. Då börjar sockret i musklerna ta slut, och kroppen tvingas till högre grad av fettförbränning. En process som kräver mycket syre, och är mödosam för kroppen. Men det märkte jag inte något större av. Kanske det fanns lite marsipantårta kvar i systemet? Eller så är min kropp helt enkelt van vid fettförbränning, efter all periodisk fasta som jag ägnat mig åt.

Det blev till och med lite styrkeövningar, innan jag promenerade hem och festade på lite hemkokt benbuljong.

Idag är det fjärde dagen med te, buljong och vatten. Vågen visar minus 3,7 kilo. Imorse ringde de från mitt ena vikarieställe och undrade om jag kunde jobba. Jag fick på min lott att gå med deltagarna till gymmet. Så idag tog jag det loja roddpasset. Inga som helst problem med orken. Jag är lyrisk.

Alla inlägg om fasta

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Efter studentfest kom fasta

  1. bergalott skriver:

    ”Kanske det fanns lite marsipantårta kvar i systemet?”
    Moahahahaha… vilket härligt inlägg 😀

    Liked by 1 person

  2. Fattigbonddräng skriver:

    Du väger alltså minus 3,7 kg!
    Antingen är du lättare än luft, eller visar din våg fel….
    Fattigbonddräng rekommenderar genast en diet av en påse ostbågar om dagen, så du inte svävar iväg av din akuta undervikt 😉

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.