Maskrosknopp i smör spännande primör

Någon sol blev det aldrig idag i mina trakter. Trots att det var utlovat i riksradion. Grått och till och med några regndroppar, men i vart fall vindstilla.

Jag hade bestämt mig för en dag i naturen. Packade ryggsäcken med hemgjorda pappers­påsar (av tidningsblad) att plocka olika blad i. En plastkasse för eventuellt skräp. Te i termos och vatten i flaska. Travade Tures stig upp mot borgen.

Nu är det njutbart i naturen. Fåglarna drillar, inga löv skymmer sikten och inga insekter som bits. Hackspetten trummade på håll. En rödhake satt ensam på en gren och höll serenad. La huvudet på sned och tittade på mig som stod långt där nedanför.

Plockade älggräsbjörklöv, rönnbärs– och hallonblad till te. Fann späda nässlor vid borgen som jag tog. Ja, lite ölburkar fick jag med mig också, här festas det året om. Fast mest retade jag mig på att klottrarna slängt sina tomma sprejflaskor i gräset när de kluddat klart.

Maskrosorna stod i knopp och jag tog några. Har för mig att jag läst att man kan smörfräsa dem som en primör. Varför inte prova?

Jag förvällde dem lite innan jag la dem i pannan med smör och salt. Det smakade lite lustigt till att börja med. Men när jag vant mig tyckte jag att det var ganska gott.

Det blev många timmar i friska luften, men bara 10 000 steg. Att kliva upp och nedför berg tar sin tid. När jag kom hem var det redan eftermiddag.

Jag har stora förhoppningar på att min nya ventilation i bostaden kommer att göra att mina samlade blad torkar snabbt. I vart fall torkar tvätt väldigt fort, har jag märkt. Nu har jag placerat brickor och plåtar i kläd­kammare och skafferi. Vi får se hur det artar sig.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.