Nyårslöftet avklarat

Idag har jag infriat mitt nyårslöfte: Olssons universum | En liten utmaning för 2017, det vill säga, att försöka mig på att äta fänkål. Faktum är att det smakade oväntat gott.

Jag har varit lite tveksam till lakritsdoften, men efter att ha smörbräserat den med lite äppelcider­vinäger i gjutjärnspanna blev den ett väldigt gott tillbehör till dagens protein.

En förmiddagssväng på Willys gav nämligen god utdelning. Förutom ekologisk köttfärs till starkt nedsatt pris, fick jag tag i drygt ett kilo svensk entrecôte till halva priset (kort datum). Det blev sex rejäla skivor.

Till köttet gjorde jag vitlökssmör, i sann LCHF-anda: vitlök, svartpeppar, chiliflingor och salt. En bit vitkål och en näve maskros­blad fick också fräsa med fänkålen. Serverades med färska tomater.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Nyårslöftet avklarat

  1. Fänkål låter inte gott – men det ser faktiskt gott ut!

    Liked by 1 person

  2. TantGlad skriver:

    Hittade hit genom tomtan. Ser jättegott ut detdär. Mums!

    Ha en kanonfin helg nu!

    Liked by 1 person

  3. livsglimtar skriver:

    Ser verkligen gott ut.

    Liked by 1 person

  4. villacalifornia skriver:

    Låter jättegott!

    Liked by 1 person

  5. Laila skriver:

    Fänkål är mums 😋 Både att bara fräsa upp eller i gratäng 😊

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.