Samlade ogräs till paj och soppa

Drog iväg vid niotiden i morse för att plocka kirskål. Enligt Skogsskafferiet kan den användas ungefär som spenat i olika rätter. Min tanke var att göra en paj. Jag tog bara de färskaste, ljusgröna skotten, som hade krispig stjälk.

När jag kom hem provade jag att steka ett par plantor i smör. Stjälkarna blev väldigt goda, medan bladen kändes lite fiber­sega. Därför bestämde jag mig för att dela på plantorna. Ett himla jobb, för jag hade plockat massor.

Jag förvällde bladen och stjälkarna var för sig, men olika lång tid. Nu ligger tre lådor blad och två lådor stjälkar i frysen för fram­­tida bruk.

Maskros

KirskålspajJag fick lite hybris, och plockade även med mig lite späda maskrosblad. De var rätt beska: bitterämnet sägs stimulera mat­smältning och ämnes­omsätt­ning. Jag la dem i rikligt med kallt vatten en stund, för att dra ur en del beska.

Det blev ett himla röj i mitt lilla kök med alla kastruller och byttor med blad. Men nu har jag ju föresatt mig att utforska nya ingredienser ur naturens skafferi.

Ogräspajen blev godare än jag väntat mig. Jag hade bara blad i den, inga stjälkar. Jag tog lite fransk senap och chiliflingor i ägg­­stanningen. Det förstärkte kirskålens pepp­righet. Några färska maskrosblad petade jag också i.

Brännässla

Brännässlan är rik på C-vitamin, kalcium och järn, plus en hel del annat. Enligt Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälso- och kroppsvård är den bra vid trötthet, låga blod­värden, vitamin- och mineralbrist, ledvärk och problem med hud och slemhinnor. Gratis kosttillskott med andra ord, för den som ids plocka.

Jag gjorde mitt första försök idag, när jag ändå var ute. Det var järninnehållet jag nappade på. Har känt mig kraftlös och trött ett par veckor nu, och har funderat på att köpa järn­till­skott. Trots att jag hade gummerade handskar på mig brände jag mig en hel del. Men det var ändå uthärdligt.

Efter att ha rensat och förvällt bladen blev det en enkel nässelsoppa. Jag använde en del av avkoksvattnet till soppan, och har sparat det som blev över att dricka som buljong.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Samlade ogräs till paj och soppa

  1. villacalifornia skriver:

    Underbar läsning…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.