Sop-Stina finner en parabol

Framåt eftermiddagen blev det riktigt soligt. Lättade ur skönfåtöljen och snörde på mig kängorna för en liten promenad längs Bäveån utanför mitt hus. Tog med mig ett par plastkassar, för jag vet att jag alltid hittar skräp.

Såg en föreläsning på UR Play igår, med stiftelsen Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz: Vem tömmer 8 000 ton skräp i havet?

Ibland skäms jag lite när jag går och plockar i dikena, men den här föreläsningen gav mig inspiration. Den är bara 16 minuter, men har ett viktigt budskap. Se den gärna!

Så vad hittade jag på en sträcka som är max 200 meter?

Massor av plast: påsar, godispapper, snusdosor, petflaskor. Några pantburkar och glasflaskor, lattemuggar och pizza­kartonger. Det var det mest förutsägbara.

Men jag hittade även en tung apparat med handtag som jag inte för mitt liv förstår vad det var för något. Plus en parabol. Och ett par rostiga sågblad, en fiskhåv, udda skor, kalsonger, strumpor, hårspännen, massor av trosskydd och ett par kondomer. Dessutom ett grönt Coca-cola-dricksglas som jag tog med hem.

ParabolResten sorterade jag och slängde jag i sop­bingen. Allt utom parabolen. Den ställde jag utanför fastighets­skötarnas revir, så att de kan slänga den i sin container.

Sedan gick jag hem och tog mig en uppfriskande dusch, ett glas rött och njöt av helgfriden.

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Sop-Stina finner en parabol

  1. Alltså det är inte klokt vad folk slänger i naturen…
    Hörde en annan som plockat berätta vad allt hon hittat, och tänkte ”det där borde man göra en artikel om”…

    Gilla

    • Mrs Olsson skriver:

      Jag tror att de som slänger antar att det finns personal som går och städar överallt. Men det gör det ju tyvärr inte…

      Ha en fortsatt fin dag!

      Gilla

  2. Marianne skriver:

    Heja dig, jag blir smått äcklad när jag läser vad du har hittat…strumpor och kalsonger, kan inte tänka mig att de var rena! Beundrar din ihärdighet. Jag har bara kommit till tanken, utmed våran kanal här i samhället skräpas det ned en hel del. Funderar på om inte kommunen skulle kunna anställa mig som skräpplockare

    Liked by 1 person

  3. bergalott skriver:

    Skrev ett långt inlägg men det blåste bort av nån anledning. Så kan det gå men sammanfattningsvis så inspirerar du och skämmas ska du inte för det gör inte de intelligensbefriade kemiska substanserna som knallar omkring på jorden utan att veta varför.
    😉

    Liked by 1 person

  4. Laila skriver:

    Inte klokt vad folk slänger. Runt min prommenadväg städar kommunen rätt ofta så där är snyggt. Däremot tänkte jag på dig när jag körde bil härom dagen – vägrenen var rena soptippen här o var 😡

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Ibland tänker jag att i skräpplockande finns mycket ”enkla jobb” att erbjuda. Jag skulle gärna arbetsleda ett gäng som behöver sysselsättning.

      Gilla

      • Laila skriver:

        Här ser man ofta, vad jag antar är, fas 3:are (eller vad det kallas numera) med säck och griptång som städar längsvägarna i stan. Kommunalarna tar parker o liknande.

        Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.