Grå längan går i graven

När jag var liten bodde jag i ett stort, gult tegelhus (bild ovan) på Göteborgsvägen. Då var det en livligt trafikerad genomfart, en del av E6 genom Bohuslän.

Vi bodde på tredje våningen (de tre fönstren längs till höger under taket) och på våningen under var kontor. I markplan låg bilfirma, verkstad och bensin­mack. Det fanns mycket att titta på genom fönstret i trappupp­gången, där jag ofta satt.

Olssons universum | Min barndoms trappuppgång på Göteborgsvägen

Från köksfönstret i lägenheten hade vi utsikt mot Packhusgatan, en lång gata med hyreshus, villor med stora trädgårdar, och den grå längan i två våningar. I min späda barndom kunde jag sitta på köksbänken med Perstorp­platta vid fönstret, och se det löpande bandet av upp­hängda klänningar sakta passera i lokalen hos Magna konfektionsfabrik som då huserade där.

Uddevalla-bloggen (bilden ovan är länkad därifrån) läser jag om byggnaden, som byggdes på 1930-talet och fungerat som småindustrihotell. Där har till exempel funnits pipfabrik, tillverkning av konfektyr och läsk, bilförsäljning, gummiverkstad. När jag hade fritt valt arbete på högstadiet spelade vi bridge i en av lokalerna.

När jag promenerar med en vårdtagare som bott på Söder på den gamla goda tiden, berättar hen att man kunde köpa munkar i huset. De fina kostade 25 öre, medan de som hade spruckit eller var skadade var billigare, men smakade precis lika gott.

Till höger i bilden syns den höga skorstenen som tillhörde mejeriet. Det hade jag bättre utsikt över från sovrummet.

De ruffiga hyreshusen och villorna längs Packhusgatan gick i graven på 1980-talet. Jag jobbade då på Etri fönster. Det var vi som tillverkade fönster och balkongdörrar till de nya bostadsrätterna i Ryttaren och Ridhuset. Brunlaserat var på modet då. Nu när jag besöker vårdtagare i kvarteret förundras jag över hur jag kunde tycka att det var snyggt. Dystert!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Om Olsson, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.