Upp till bevis för minimalisten

Jag har för många saker. Det är hela grejen. Jag som trodde att jag var minimalist. Men allt är ju relativt. När jag flyttade hit till min etta på 36 kvadrat kom jag från en trea på 75 kvadrat med stoooort källarförråd.

Så jag har börjat packa lådor till välgören­het. Kläder, tvättkorg, plättpanna, hög­klackade stövletter… Behöver du en enkel mikro så står det en i min hall. Bara att hämta.

När jag gick ut med kartonger och plast till återvinningen såg jag att mitt förråd redan var klart. Och alla saker inflyttade. Fick fatt i fastighetsskötaren som stod på gården och samtalade med en hyresgäst, så jag fick bytt från Uddevallahems lås till mitt eget.

Sedan hjälpte han mig med att fixa lite bättringsfärg ur målarnas förråd. De har skvätt lite vit listfärg här och där på min grå köksvägg, som jag ska åtgärda.

Igår kväll mejlade jag projektledaren för renoveringen, och berättade hur nöjd jag är med att det blivit så fint, och att jag tycker att de skött informationen väl. Jag kan tänka mig att de haft mycket jobb med hela projektet, och det kan vara skönt att få ett kvitto på att slitet varit mödan värt.

Han blev glad, kunde jag avläsa av svars­mejlet. Och han skrev att han hade förmed­lat mitt tack till alla sina medarbetare som deltagit i renoveringen. Så när jag träffade fastighets­skötaren tackade även han för berömmet. Han sa att det oftare är ris än ros i deras jobb.

En snabb räksallad på stan fick bli dagens lunch. Sedan hem och skura förrådet. Tyckte att det var så gott om plats, men när jag väl fått in alla lådor var det inte mycket luft kvar. Det blir att rensa ytterligare, det är ett som är säkert. Måste man till exempel ha två dramaten plus en kärra utan väska?

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson, stamrenovering och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Upp till bevis för minimalisten

  1. Jag trodde också jag var minimalist och att jag efter första flytten (efter skilsmässan sommaren 2014) hade röjt mycket. Men då jag flyttade andra gången hösten 2016 insåg jag att jag inte hade blivit klar med allt. Så jag tog tag i det och blir det en flytt snart igen ska jag INTE ha 40 flyttlådor.
    Så jag läser med intresse det du skriver om ditt röjande 🙂
    Kramar!

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      När jag flyttade hit hade jag 20 lådor, ett köksbord med stolar, en säng och en fåtölj. Sedan har det blivit alltför många loppis-besök… 😀

      Men nu är det köpstopp på kläder ett bra tag. Och varje prydnadssak ska få bevisa sin nytta, annars åker den ut.

      Gilla

  2. Marianne skriver:

    Hoppa du kommer trivas i ditt krypin. Jag skulle absolut göra det på 36 kvm, speciellt när man som du också har balkong. Hur är det med balkongen, har de fixat den också? Bodde en gång i tiden på 32 kvm i Gävle, älskade den lägenheten, och hade gärna tagit med den hem till Stockholm. Lycka till med nya boendet. Just precis nu dök det upp en sång i min skalle, en glad truddelutt från 50-talet, kanske? Det är vägen till Uddevalla…

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Thore Skogman sjunger Olrog: Här går vägen till Uddevalla (Sången om Bohuslän).

      Balkongen är helrenoverad. Blir fint så fort de får bort byggnadsställningen. Tack för visiten!

      Gilla

  3. Ewwa skriver:

    36 kvm låter både härligt och skräckinjagande! Att bli tvungen att göra sej av med saker för att man helt enkelt inte har plats för dem tilltalar mej, men jag vet inte om jag själv skulle rymmas på så liten yta…? Fint av dej att meddela att du är nöjd – överlag är man ju tyvärr mycket snabbare med att framföra klagomål än berömma… Ha en fin dag!! 🙂

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Litet och lättstädat är verkligen att rekommendera. Materiella ting kan man var utan. Men lite stjärterum till goda vänner måste det finnas.

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.