Försäkringskassan inte min favorit

Jag för en ojämn kamp med regelverk och myndigheter. Försäkringskassan skickar brev på brev med olika meddelanden, men vill inte betala ut några pengar.

Att ha brutit armen och varit enarmad i fyra veckor (Olssons universum – Armen i ”melitta” i tio dagar) betyder inte att man inte kan arbeta, nämligen. Inte om man är arbetssökande.

Dessutom tyckte Försäkringskassan att jag inte skött mitt arbetssökande ordentligt, enligt vad de fått meddelande om från Arbetsförmedlingen.  Därför sänkte de min sjukpenninggrundande inkomst (SGI) med 75 procent.

När jag visade det brevet på Arbetsförmedlingen stod personalen som fågelholkar och undrade vad det var frågan om. De var nöjda med mina jobbsökaraktiviteter, enligt sina register. En handläggare ringde till och med till Försäkringskassans handläggare för att försöka förstå vad som var galet.

Det slutade i vart fall med att jag fick ett beslut på sänkt SGI.

Jag hade ju studielån förra terminen. Men eftersom de upphör när man fyller 56 fattades det ett par veckor fram tills studierna var avslutade, och jag anmälde mig som arbetslös. Det var därför de sänkte. Jag skulle ha anmält mig genast. Men då hade jag varit tvungen att avbryta mina två kurser utan att fullfölja. Knappast ett vettigt alternativ, tyckte jag.

Jag hade precis smält budskapet när det dyker upp ett par brev till. Det visar sig att Försäkringskassan kommit på att de har tagit fel beslut. Jag har gjort det jag ska som arbetssökande, och får behålla min SGI.

Men i det andra brevet står att de överväger att neka sjukpenning för de fyra veckor jag var sjuk. Jag kunde nämligen ha utfört ”enklare arbeten” som inte ställde krav på fysisk aktivitet.

Jag fick möjlighet att lämna mina synpunkter inför beslutet, senast 27 mars. Så det har jag gjort. Samt kontaktat läkaren och bett honom skriva ett bättre läkarintyg. Det blir intressant att se hur det går. 🙂

Önskar dig en trevlig helg!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Försäkringskassan inte min favorit

  1. Snålcoachen skriver:

    Jag undrar om de är någons favorit? Tvivlar på det!
    Hoppas att det ordnar sig med hjälp av det bättre läkarintyget.

    Liked by 1 person

  2. Laila skriver:

    Försäkringskassan och logik är tyvärr alltför ofta två oförenliga ting…
    Hoppas din helg trots allt blir bra ändå 😀

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.