En bra affär

joggingskorEfter ett par rediga börsras blev jag rätt trött på det där med aktier och fonder. Bestämde mig för att lägga ned det, efter att ha varit med sedan allemansfondernas tid. Aldrig mer riskera mina pengar.

Men sedan sjönk ju den vanliga bankräntan som en sten. Vi småsparare är ju alltid förlorarna, eller hur?

Så jag övergav min vanliga bank för ett par nätbanker, som erbjöd betydligt bättre ränta (om än inte hög). Och startade lite motvilligt ett månadssparande i fonder på ett investeringssparkonto, ISK.

Fördelen med nätbanken är att det är lätt att själv hålla koll,  och att köpa, sälja och byta fonder. När jag kollade häromdagen såg jag att det jag sparat ihop på ett par år hade ökat i värde med 12 procent. Jämför det med vad vanlig bankränta gett. Istället för att vänta på nästa börsras bestämde jag mig för att ta ut vinsten genast. Passar bra nu när jag varit näst intill inkomstlös i drygt ett halvår.

Med pengar att spendera började jag surfa runt på nätet efter nya joggingskor. Ett par intressanta visade sig kosta cirka 1 600 kronor på ett par svenska sportshoppar. Men min storlek var förstås slut. Vidgade mitt sökande efter just den modellen, och hamnade på en tysk sportshop. De sålde skorna för 960 kronor. Om de fick min e-post-adress skulle jag få ytterligare 60 kronor rabatt. Ingen fraktavgift.

På ett par klick var affären klar, betalning via Paypal. Skorna kom på ett par dagar, levererade till dörren av en trevlig kille. De var snygga, sköna och passade perfekt (har samma märke och storlek sedan tidigare). Nöjd, helt enkelt.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Ekonomi, Konsumentnytta, Motion och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En bra affär

  1. Ping: Som att springa på moln | Olssons universum

  2. villacalifornia skriver:

    Ja, man måste satsa på rätt häst…

    Liked by 1 person

  3. Laila skriver:

    Härligt!

    Liked by 1 person

  4. Allemansfonden/7:e AP-fonder var väl ett enda stort skämt har jag fått för mig. Liksom det där att gifta sig år 1989 som jag gjorde. Finns mycket som regeringar tutar i den stora massan. Vaccinationer för att nämna en annan allmän frälsning. Mina flickor får inte HPV/Gardasil. Inte så länge jag bestämmer.
    TUR och skicklighet med ditt skoköp 🙂 Mina senaste löpardojs kostade 200 kr som jag dessutom fick av en vän.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.