Mycket energi i en läskburk – så återvinn!

red bullSnön försvann och skräpet ligger kvar. Jag koncentrerar mig på att plocka aluminiumburkar, petflaskor och snusburkar längs mina promenadvägar. Sånt som kan återvinnas och göra nytta istället.

Att framställa ett ton aluminium kräver 10 000 kWh fossilbränsle och nära 20 000 kWh elkraft. Att använda återvunnen aluminium sparar 95 procent energi, jämfört med att framställa den av råvaran bauxit.

Och aluminium går att återvinna hur många gånger som helst. En återvunnen läskburk kan bli en ny burk, utan att man behöver tillsätta nytt material.

På Lidls återvinningsstation såg jag följande skyltar från Returpack/Pantamera, som motiverar mig att fortsätta samla:

pantfakta-2

På gårdagens promenad blev det cirka 25 burkar till papperskorgen. Förutom en del plast, och två fälgskydd. Så här års ligger det dessutom kvar en massa plastpåsar i vägkanter och buskage, så jag behöver inte ens ta med egen påse att samla i.

pantfakta

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mycket energi i en läskburk – så återvinn!

  1. Marianne skriver:

    Intressant läsning plockar också burkar när jag ser dem. Tycker att klunka i sig läskeblask, eller såna där konstiga energidrycker är nästan i lika illa som att röka. Det är förfärligt vad det slits och slängs med allt möjligt.
    Har fortfarande bara en telefon som det går att ringa och messa på, inköpt för 5 år sedan, för 200 kr. Känner mig som en dinosaurie, tänkt att jag kanske skulle bli lite modernare, Men efter att ha sett ett program på tv, där de visade typ en soptipp/ återvinningscentral i Ghana, där folk under förfärliga omständigheter arbetade med att ta hand om gammal elektronik. Man fick också se hur de förstörde åkermark och levebröd för fattiga bönder i jakten på guld till mobiltelefoner. Så nu blir det ingen ny mobil för mig, utan måste jag köpa, blir det en begagnad.
    Vet att jag kom ifrån ämnet lite grann och kommentaren blev lång… men usch vad vårat utsvävande leverne i den rika världen har stor påverkan på jorden, känns som den tippar över med skit!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.