Fem dagars fasta gjorde gott

citronFörutom lågkolhydratkost har fasta blivit en del av min hälsorutin. För det mesta blir det den korta varianten, 16:8. Det vill säga jag skippar frukosten och äter första målet efter elva på förmiddagen, eller ännu senare. Men de två senaste åren har jag unnat mig lite längre fasta några gånger om året.

• Kostdoktorn | Korta fasteperioder
• Kostdoktorn | Långa fasteperioder – 24 timmar eller längre

Som sjukskriven med en skadad arm, och begränsad förmåga att träna kändes det naturligt att ta en fastekur. Inte minst för att inte bli sittande i soffan och tröstäta. Jag hade tänkt att fasta sju dagar, men var beredd att bryta tidigare om kroppen skulle säga ifrån. För två år sedan fastade jag tio dagar utan några som helst problem.

• Olssons universum | Nu är fastan över

Men det var innan jag hade gått ned mig i stressträsket. Förra sommaren mådde jag inte alls lika bra under tiden: kände mig svag och orkeslös, fick hjärtklappning när jag ansträngde mig. Därför var jag osäker på hur kroppen skulle reagera nu.

clipper detoxDet blev fem dagar, plus två dagar där jag tog lite grönsaker i buljongen på kvällen. Lite trög och långsam i uppförsbackar, men jag har ändå kunnat promenera som vanligt. En antydan till huvudvärk botade jag med lite extra salt i buljongen. Och märkligast av allt: ingen som helst kaffeabstinens!

Att avstå mat några dagar ger ingen större effekt på vågen. Mitt mål med fasta är att stimulera fettförbränning och cellreparation för långsiktig hälsa.

• Olssons universum | Fördelar med att fasta
• Olssons universum | Fasta sätter fart på autofagi
3-dagars-fasta
• Olssons universum | Fasta kan förebygga cancer?

Jag har övergett de färdiga fastepaketen med fruktjuicer som bara innehåller en massa fruktos (kolhydrat), som motverkar fettförbränning. Istället har jag druckit vatten, te, surkålsjuice och buljong. Tyvärr hade jag inte möjlighet att koka egen benbuljong den här gången.

• Olssons universum | Benbuljong välgörande för mage, leder och sömn

  • biotta-surkalMorgonen startade med en halv färskpressad citron i ett glas vatten, grönt te med riven färsk ingefära. Till det tog jag en matsked olivolja för att mota bort hungerkänslor och sug.
  • Under dagen drack jag te: svart, rooibos, ört.
  • Till lunch ett halvt glas surkålsjuice blandat med lika mycket vatten.
  • Till kvällen het buljong med färskpressad vitlök.

Nu tänker jag fortsätta med att skippa frukosten, och i möjligaste mån köra 5:2 de närmaste veckorna. Det vill säga två separata fastedagar per vecka. Jag har inte vägt mig, men upplever att magen putar lite mindre, känner mig piggare och mindre stel i lederna.

fungEnligt faste-gurun Jason Fung är fasta effektivt för att behålla ämnesomsättningen på en hög nivå, till skillnad från att köra diet och dra ned på kalorierna. Lågkalorikost gör att kroppens ämnesomsättning anpassar sig till den nya lägre nivån och stannar där även efter att man slutat äta sin lågkaloridiet. Det blir med andra ord ännu lättare att lägga på sig efter bantningskuren.

• Kostdoktorn | Därför är fasta mer effektivt än kaloriräknande

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fem dagars fasta gjorde gott

  1. /B.J. skriver:

    Kör själv normalt 5/2 (med endast vatten/kaffe/te), men två ggr/år vänder jag på siffrorna och kör en femdagars.
    Min fråga till dig är, varför inte vattenfasta? Vad är egentligen grejen med juicer, buljonger med mera? Det är ju knappast risk för närings/vitaminbrist under 5 dagar.

    Gilla

    • Mrs Olsson skriver:

      Jag har ett lite problematiskt förhållande till mat och ätande på grund av stress, hungerkänslor och känsloätande beteende. Att kunna avstå mat långa perioder är stort för mig. Skulle inte klara att vattenfasta just nu. Behöver att det smakar gott och värmer i magen.

      Gilla

      • /B.J. skriver:

        OK förstår vad du menar, vi har alla våra trick. Försöker själv hålla mig så fysiskt och psykiskt aktiv det bara går under mina fastor. Promenader och cykelturer tenderar att bli längre, samt att bokslukeriet når nya höjder 😉
        Förresten snart dax för en femdagars igen, brukar ta en på våren å en på hösten.

        Gilla

        • Mrs Olsson skriver:

          Ja, det går mycket lättare att vara utan mat när man är upptagen med något. Jag kan bli helt uppslukad av att plocka skräp i naturen. Som du sa, vi ha alla våra knep.. 😉

          Ha en fin dag, var du än är! 🐻

          Gilla

  2. TACK för att du delgav din fasteerfarenhet. Blir sugen på att prova. Trevlig helg 🙂

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.