Kostrevolutionen sprider sig?

Före jul läste jag på doktor Annika Dahlqvists blogg att 200 kanadensiska läkare och vårdpersonal har skrivit ett öppet brev till hälsoministern med flera, och kräver att de nationella kostråden ska ändras och rekommendera lågkolhydratkost.

Och häromdagen läste jag om Nutrition Coalitions manifest, som i samma anda också kräver förändring av kostråden, eftersom de nuvarande inte har stöd i forskningen.

kostdoktorFör egen del stöttar jag lågkolhydratrörelsen genom att vara betalande medlem hos Kostdoktorn/Diet Doctor. För jag vill gärna vara del av en global matrevolution. Det behövs en, nu när varannan person i Sverige är fet eller överviktig. Och i USA är det ännu värre: bara en tredjedel har normal vikt.

För 79 kronor per månad får jag tillgång till lite mer material än gratisversionen av Kostdoktorn. Till exempel filmer och föreläsningar om bland annat lågkolhydratkost,  sockerberoende, fasta och spännande forskning kring dessa ämnen. Många av föreläsarna är förespråkare från andra länder, med egna hemsidor med intressant material. Jag har lärt mig massor, och fått en helt ny världsbild av vad som orsakar övervikt.

I kursen som jag läser just nu har jag studerat en teorimodell som beskriver hur nya idéer (innovationer)  sprider sig till nya användare i ett socialt system. Lågkolhydratkost är ju en innovation, som håller på att spridas. Därför använde jag den som utgångspunkt i min examinationsrapport.

co2Kontroversiella innovationer är svårare att sprida, även om de har fördelar och möter ett behov. Det finns många som är skeptiska till lågkolhydratkost, både på gräsrotsnivå och bland professorer. Det ska bli intressant att se om framtiden går i linje med det jag förutsäger och föreslår i min rapport (den blev inte riktigt så bra som jag hade tänkt mig. Men det har i vart fall varit roligt och engagerande).

Jag kan inte publicera min spådom förrän den är betygsatt. Annars kommer den att fastna i Urkund, ett program för plagiatkontroll som högskolorna använder. Det hände mig i en tidigare kurs, och då fick jag bannor av läraren.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Studier, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kostrevolutionen sprider sig?

  1. Marianne skriver:

    Fick sån lust att köpa, denna tillfälliga njutning, när vi hade Skogaholmslimpa på extrapris i affären. Att få drömma sig bort till sent sextiotal, skolans skidutflykter med chokladdryck, apelsin och degig söt Skogaholmslimpa med lite smaklös Herrgårdsost på, tyckte det var så gott.
    Köpte ingen limpa, den får stanna där den hör hemma, i minnet tillsammans med elastabyxorna, svarta pjäxor, anoraken och lovvikavantarna.

    Liked by 1 person

  2. bergalott skriver:

    Hoppsan… var väl inte meningen att det skulle med nåt mera. 😀

    Liked by 1 person

  3. bergalott skriver:

    Bra att du håller reda på dig och jag läser med intresse. Klart att kostråd behöver moderniseras. Vore förskräckligt annars.
    Innan sånt här började med olika koster, så gick jag efter Skogaholms limpa. Detta var för länge sedan. När omgivningen och då framför allt barn och ungdomar började bli ”feta”, skyllde jag på denna söta goa limpsort. OCH

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.