En liten utmaning för 2017

frukostStartar nyårsdagen 2017 med ett rejält glas med fett kaffe istället för frukost. En ny vana sedan ett par månader. Det håller hungern borta hela förmiddagen, och stimulerar kroppens fett­förbränning.

Det är många frestelser att navigera förbi så här i helgtider. Normalt äter jag inte livsmedel med tillsatt socker, men det har blivit en del sill, glögg, och några bitar mörk choklad.  Till och med en semla, trots att jag lovat mig själv att aldrig äta det mer.

Sockret gör att munnen smakar illa, och det blir ett sjå att borsta tänderna för att få rent i alla vrår. ”Godbitarna” är knappt värda besväret, kan jag konstatera i efterhand.

fankalLöften om ett nyare liv med ännu sundare vanor känns överspelat i min ålder. Efter åratal av strävande mot olika personliga mål som jag uppnått – ny utbildning, ny karriär, nytt liv, viktnedgång, träning – känner jag mig mest tom i bollen. Vart ska jag gå nu?

Världen är full av nya saker att upptäcka. Det är bara orken som tryter lite. Men jag har i alla fall bestämt mig för att under 2017 försöka lära mig att äta fänkål. Det är en lagom utmaning, tänker jag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Olsson filosoferar, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till En liten utmaning för 2017

  1. Misan skriver:

    Prova att mixa i ett rått ägg i ditt fettkaffe :). Smakar ljuvligt och håller ialf mig mätt i 6-7 timmar. Spännande med fänkålsmålet. Är själv lite ambivalent till denna grönsak.
    Tack för trevlig blogg

    Liked by 1 person

  2. Gillar ditt mål för året!
    Och det påminner mig om när de i dotterns klass skulle sätta egna mål för terminen. De var kanske 7-8 år och fick välja vad det ville jobba med att bli bättre på. Någon valde springa fort. Min dotter valde läsa. Och hennes kusin valde att lära sig äta rödbetor! 🙂
    Vore kul att höra en uppföljning nu när de är 13 – om hon äter rödbetor!
    Gott nytt och God fortsättning!

    Liked by 1 person

  3. villacalifornia skriver:

    Har bestämt mig för att mitt nyårslöfte blir att sprida mer kärlek i dagens samhälle. Tror inte det blir så jobbigt, då jag är född sådan. Det svåraste är väl att avstå idiotiska debatter, som ibland tar energi. Att förverkliga sina drömmar är nog det som ger mest glädje inom en själv

    Kram till dig, du underbara medmänniska!

    Liked by 1 person

  4. Fänkålssoppa är gott! Gott nytt år 🙂 Jag ska sträva efter ännu bättre ekonomi. Och så fortsatt löpande så klart när jag blivit frisk efter värsta lungsjukan jag haft nån gång.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.