Bye-bye bostaden – vi ses till våren

2016-11-30-utflyttningFlyttade in hos mor igår. Det gick på en timme, med hjälp av en god vän som har bil och starka armar. Idag skulle jag tillbaka och fixa det sista.

Fastighetsskötaren hade lovat att komma med plast, som jag skulle täcka alla möblerna med. Ring bara, så kommer jag, sa han.

Och jag ringde: tre gånger och inget svar. Det var väl typiskt. Jag som åkt dit enkom för detta.

Men jag hänger inte läpp i första taget. Tog mig en sista kopp kaffe. Samlade ihop det allra sista och la på högen i vardagsrummet.

Till slut fick jag tag i karln. Han skickade en kollega, som kom ganska omgående, ringde på dörren och lämnade in en rulle plast: Du kan lämna tillbaka det som blir över.

Hrm, hade trott att jag skulle få hjälp, men där bedrog jag mig. Tröttsamt. Vilken tur att jag hade en trappstege, och mindes var jag hade packat in saxen… Det tog en timme av klipp och kliv, innan jag var klar med paketen. Då var jag rätt så svettig. Sa hejdå, lyan! och pep till stan.

På Willys träffade jag en granne som bott i mitt hus medan de renoverat kåken bredvid. Vi har hunnit bli lite bekanta. Nu hade han flyttat hem igen. Vi blev stående och pratade en lång stund: det var ingen ända på allt som han inte var nöjd med i sin lägenhet.

Till exempel hade de placerat toapappershållaren så långt från toan att frugan hans inte nådde när hon väl satt sig. Och i köket hängde elsladdar löst, för bänkbelysningen var inte uppsatt ännu. De hade glömt att täcka för fönsterrutorna när de slipade undersidan av balkongen ovanför.  Så rutorna hade blivit ”blästrade” och måste bytas ut. De hade haft ett sånt spring med hantverkare, och dörrar och fönster som stod öppna. Den stackars sjuka frun hade nästan blivit frostnupen.

2-tureborgsvagenPlasten som de täckt möblerna med hade elektrikern helt sonika rivit ned. Jag har fått dammtorka, må du tro, suckade den stackars grannen, som inte är någon ungdom längre. Och i köket fanns det knappt några lådor att lägga saker i längre. Och mer som jag har glömt.

Så nu vet du vad du har att vänta dig, skrattade han varnande innan vi tog adjö, önskade varandra god jul, och på återseende till våren.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Bye-bye bostaden – vi ses till våren

  1. bergalott skriver:

    Håller med Laila. Bra med dokumentation. Före och efter.
    Hoppas att du får det rart hos modern. Hon är kanske jättelycklig över att ha flickan hemma ”på riktigt” ett tag.
    Verkligen Lycka till … med allt!

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Hoppas du har bättre tur🙂

    Gilla

  3. Laila skriver:

    Kul att du tagit ”före” bilder. Hoppas innerligt att du slipper komma hem till kaos – du lämnar det iaf prydligt paketerat till arbetarna.

    Liked by 1 person

Tack för din kommentar!

