En kofta i allra mjukaste getull


langkofta-2016-11-22Nästan tio grader varmt ute. Novembers väder har bjudit på kontraster. Bara enstaka högar återstår av all den snö som föll, och värsta vinterjackan får hänga i skamvrån.

Efter en förmiddag med ”läxor” bestämde jag mig för en tur till stan för att hämta och lämna böcker på bibblan. Det är skönt med lite promenad i dagsljus.

Eftersom det var tisdag unnade jag mig en sväng på Pingstkyrkans second hand. Vad det än blir shoppat, så är det inte dyrt. Och pengen går till behövande. Win-win.

Fast idag gjorde jag ett så sällsynt fint fynd att jag nästan skäms. På festblåse-stället hängde en svart, stickad långkofta i snygg form och fint skick. Den var så mjuk och len att jag först trodde att det var bomullsgarn.

Men när jag fiskade upp inner-etiketten visade sig att det var 100 procent kashmir-ull. Finare finns väl knappt?

Kashmir är underullsfibrer från tamgetter som lever i mycket kallt klimat. Storleken passade lagom, så den fick följa med hem. Så nu är jag redo för kyligt vinterväder, om det kashmirkoftaskulle bära till igen. (Svårt att fotografera svart, så bilderna gör inte koftan rättvisa.)

I vanlig ordning googlade jag på firmamärket: Kangra Cashmere. En italiensk firma.  Enligt hemsidan använder de bara den allra bästa ullen från getter i inre Mongoliet. En vanlig, kort stickad tröja i deras sortiment går på från en tusenlapp till två.

Den som prismärkte måtte inte ha haft en aning om vad det var för material i plagget. Vad jag betalade? 60 spänn.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En kofta i allra mjukaste getull

  1. Samma här hos oss i södra Finland. Vinterkappan börjar kännas varm nu… och ett lätt duggregn faller. Men vi får ta det som det är, vi har i alla fred – brukar jag tänka 🙂

    Liked by 1 person

  2. bergalott skriver:

    OJojojoj.. vilket fynd! Avundsjuuuuk. Bara så du vet. Den är ju dessutom så vackert stickad. Och låång. Ja jag säger då det. Du har tur du 😀 😉 GRATTIS!

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Jag blev barnsligt nöjd, faktiskt!

      Liked by 1 person

      • bergalott skriver:

        Kan förstå det.
        Framför mig på väggen har jag en keramiktavla sitter. Den fick jag som 50-årspresent av ”hon som slog ihjäl sig i trappan” om du läste det inlägget. Där står det plus en liten rultig tant som springer bland blommorna och håller ett knippe ballonger i handen:

        Att alltid vara en smula barn – är att vara riktigt vuxen.
        😀

        Liked by 2 people

  3. Laila skriver:

    Att man vill fynda då och då det kan väl var och en förstå 😉

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.