Min hjärtevän är död

hjärtaMin älskade pulsmätare avled i förrgår. Eller snarare sändarbältet – klockan går fortfarande. Men den duger ju inget till utan sändare. Stor sorg: den har varit en kär kamrat under många träningspass, ända sedan 2003. Dessutom är den nödvändig för att kunna använda den magiska motions-metoden.

De nya klockorna av samma märke visade sig vara svindyra, och fulla av funktioner som jag inte behöver. Jag vill bara se hur fort hjärtat slår, maxpuls och medelvärdet för passet.

sandarbalteEgentligen behöver jag ju bara en ny sändare. Och nu ser jag att det finns – för 399 kronor. Igår när jag letade hittade jag bara hi-tech-band för 699 kronor, men de lär inte passa med min gamla klocka.h7

Så idag fick jag träna utan pulsmätare. Vind för våg! Det har varit motigt med motionen denna veckan, så jag tog det rätt lugnt ändå. Det är det som är vitsen med pulsmätningen: att inte jobba på för hög nivå. Men det var inget kul att inte kunna hålla koll på hur jag låg till. Har jag kontrollbehov, tro?😉

skorJag släpade mig till gymmet, och kände mig rätt halvdöd. Inget kräm i musklerna, orkade inte ta i ordentligt. Men det är märkligt med motion: när jag hållit på en stund så lättar det. Efter en halvtimme på crosstrainer, och en timmes styrketräning hade jag tänkt att avbryta, men det slutade med att jag joggade 20 minuter utan större problem.

På hemvägen konsulterade jag min vän Clas Ohlson. Han gör mig sällan besviken. Och jodå, han hade en enkel pulsmätare för 299 kronor: klocka och bälte utan en massa flashiga finesser som jag inte vill ha. Dessutom har jag denna terminen ”studentrabatt” med 10 procent, så det blev bara 269.

Bäst av allt: Clas Ohlson-sändaren funkar tillsammans med min gamla klocka!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Min hjärtevän är död

  1. Skönt att det löste sig så bra!
    Och kul att du lever din dröm nu och studerar!
    Nyfiken på vad, men det kanske du vill hålla för dig själv?🙂
    Önskar dig en fin helg!
    Kram!

    Liked by 1 person

  2. Laila skriver:

    Nog är det värt att begrunda alltid. Läste om den metoden här his dig och jag tror det kan vara något för mig när jag kommer så långt att jag orkar med mina prommenader igen. Får fixa en sån pulsmätare också då bara…

    Liked by 1 person

  3. Laila skriver:

    Tänk vad bra saker och ting löser sig ibland🙂
    Själv tog jag en dusch och nån timme senare gick jag den korta biten till affären och hem och kraschade i sängen… Saknar prommenader – hösten brukar bjuda på riktigt uppfriskande sådana. Men nu är jag som din hjärtevän – sändaren är kaputnick. Undrar om Clas O kan hjälpa 😉

    Liked by 1 person

    • Mrs Olsson skriver:

      Enligt ”den magiska motions-metoden” definieras TRÄNING som ”träningspass+VILA”. Viktigt att begrunda i vår stressade tid där det bara är aktivitet som räknas.

      Kram!🐻

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.