En dröm i rosa

I natt har jag fått uppleva en rosa dröm. Det blev en glad överraskning i höstmörkret som börjar lägga sig som en tät yllefilt över tillvaron. Jag njuter av den flyktiga skönheten.

3-kaktus

rosa-kaktusblommaDet var första gången som den här kaktusen blommade. Skottet knyckte jag i en trappuppgång i stan när jag vikarierade i hemtjänsten. Jag såg blomman och kunde inte motstå. Det är nog tre år sedan.

Knoppen är nästan 20 centimeter lång, och blomman nära 10 centimeter i diameter. Den slog ut ut sent igår kväll, så jag fick sitta upp och vänta.

Jag har en liknande kaktus som jag har haft i många år. Den har vita blommor. Nu har den fått en lillasyster i rosa.

6-kaktus

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Mina växter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En dröm i rosa

  1. elsa skriver:

    Oj, va fint. Kommer ihåg att på sjuttiotalet var det vanligt med kaktusar. Jag har nobbat det mesta som jag kommer ihåg ifrån det årtiondet. Färgerna till exempel – bajsbrunt, grangrönt, kissgult . och knallorange ofta i stora anskrämliga mönster. Slog man på teven, så var det,” Vilse i pannkakan” eller Claire Wikholm och kompani, klädda i åtsmitande velour, hu!
    Efter att ha sett din fina kaktus, skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa en.

    Liked by 1 person

  2. Laila skriver:

    Vacker! Kaktusar har många gånger helt fantastiska blommor som verkar blomma mest nattetid…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.